zaterdag 11 juli 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Door F.Eveleens - Eigen werk, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3126409

Moet Piet Hein vrezen voor zijn lot? Ja dus

11 juni 2020 (door Kees Versteeg)

Update 12-6: 

Eppo König @e_konig

Standbeeld van Piet Hein in het Rotterdamse Delfshaven is vannacht beklad. ‘Killer’ en ‘Dief’ staat erop, rode verf is nog nat. Actiegroep noemt zich Helden van Nooit op Facebook en zou ook standbeeld van Pim Fortuyn en gevel van Witte de Withcentrum-kunstcentrum hebben beklad.

Zie: Killer en dief

VIDEO: Standbeeld wordt weer schoongemaakt

----------------------------------------------------------------------------------

Aangezien alles uit Amerika komt overwaaien naar Engeland en de rest van Europa, moeten we ons afvragen of er in Rotterdam ook niet een beeldenstorm kan ontstaan waarvan bv. Piet Hein het slachtoffer wordt.

Dat hij de Zilvervloot buitmaakte op de Spanjaarden weet iedereen wel - hoewel, nergens in Europa is de kennis van de nationale geschiedenis zo bedroevend als in Nederland.

Maar wat was zijn relatie met de slavernij eigenlijk?

Hier een citaat uit een artikel van het Centrum Beeldende Kunst (CBK) in Rotterdam.

Piet Hein (1577-1629) was een zeevaarder en marinebevelhebber. Hij stond bekend als nuchter, vindingrijk, onverschrokken en bekwaam in de handel. Met die eigenschappen trad hij eerst in dienst van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC). Later verwierf hij het bevel over een aantal missies van de West-Indische Compagnie (WIC). Op volle zee – vaak in oorlogssituaties en omringd door piraterij – legde de Delfshavenaar een opmerkelijke clementie aan de dag. Hein had respect voor de Spaanse vijand (hij had bijna tien jaar in gevangenschap doorgebracht), sprak met mededogen over het lot van Afrikanen, en hekelde de behandeling die tot slaaf gemaakte indianen in Amerika ten deel viel: ‘Is het een wonder dat de indiaan zijn leed op ons wil wreken? Vriendschap moet van ónze zijde komen, want wij bezoeken hen – zij hebben ons niet opgezocht. Laten we er op toezien dat we God’s boosheid niet opwekken door ons schuldig te maken aan onbehoorlijke handelingen en gedragingen’. Met de slavenhandel had Hein niets van doen. De West Indische Compagnie nam pas zes jaar na de dood van Hein afscheid van het gebod dat ‘slavenhandel voor christenen een ongeoorloofde vorm van handel is’.

Het prachtige wapen van Piet Hein - een pietje (vogeltje) op een omheining - SVG = Eigen werk, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38168604

Recentelijk gaf Siebe Thissen (hoofd BKOR van CBK Rotterdam) aan Trouw toe dat er weliswaar veel over Piet Hein te zeggen is, maar “niet dat hij iets met de slavenhandel te maken had”. Thissen baseerde zich daarbij onder meer op het boek Admiraal Zilvervloot (2003), een biografie van Piet Hein, geschreven door historicus Ronald Prud’Homme van Reine. Wetenschapsjournalist Simon Rozendaal zegt zelfs over Piet Hein: “Eigenlijk was hij maar een saaie piet.”

Lees verder op CBK Rotterdam

Foto simonroozendaal.nl

 

Zie ook:

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven