donderdag 2 april 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

MMM: Maersk minacht Maasstad

19 augustus 2013 (door de Redactie)

De media hebben er flink aandacht aan besteed. De eerste binnenkomst in Rotterdam van de Maersk Mc-Kinney Møller (MMM), het grootste containerschip ter wereld. Het eerste schip uit een serie van 20 ’Triple-E’ schepen die o.a. minimaal 399 meter lang en 59 meter breed zijn.

Niet eens veel langer dan de al bestaande E-serie. Alleen kunnen deze giganten ruim 18.000 TEU vervoeren, 2.500 meer dan de Emma Maersk en haar zusters.


En 2.000 TEU (Twenty feet Equivalent Unit, 1 TEU is een container van 20 voet lang, 8 voet breed en 8,5 voet hoog) meer dan het tot nu toe grootste containerschip de Marco Polo van concurrent CMA CGM. De schepen worden ingezet op de Verre Oosten-Europa route, met laadplaatsen in China, Hongkong en ondermeer Singapore.

Grootste
De eerste en belangrijkste, lees grootste, haven in Europa is Rotterdam. Vandaar ook dat Maersk een feestje wilde bouwen. Bij de overdracht van het schip in Zuid-Korea en in de daaropvolgende laadhavens waren al grootste feesten gevierd, bleek uit de berichten. Voor maximaal duizend liefhebbers was een plaatsje gereserveerd op slag Maasmond op de Maasvlakte.
Je moest je van tevoren opgeven, gegevens verstrekken en een identiteitsbewijs meenemen. Een hapje en een drankje waren beschikbaar. Aangekomen bij Slag Maasmond blijken er al enige honderden belangstellenden aanwezig te zijn. Niet alleen op het voor Maersk beschikbare gedeelte, maar ook daarvoor, op de nieuwe zeewering van Maasvlakte 2 staat het vol met kijkers.

Er stond een container opgesteld, waarin een expositie over het schip te zien was. Foto's: World Ship Society Branch

Daar heb je prachtig zicht op zee, zodat je het schip als eerste ziet aankomen. Op het Maersk gedeelte is dat minder. Er is een kleine tribune neergezet, maar daar wordt het zicht al gauw belemmerd door andere mensen. De hapjes en drankjes mag je zelf kopen aan enkele snackkarren, die ingehuurd zijn.

Uitleg
Op een klein podium met beeldscherm ernaast wordt het een en ander uitgelegd over het nieuwe schip. Er is zelfs een telefoongesprek met de kapitein, al blijkt dat opgenomen te zijn, want ,,de verbinding is niet zo best,’’ wordt gezegd, terwijl de interviewster, weliswaar met microfoon voor haar mond, de lippen stijf op elkaar houdt, terwijl ze toch vragen stelt! De toeschouwers krijgen een papieren vlaggetje en een, ook al papieren, toeter om het schip binnen te toeteren.
Zodra de Maersk Mc-Kinney Møller voorbijvaart gaan er enkele vuurpijlen de lucht in en afgezien van het shantykoor Rotterdam, dat enkele zeemansliederen zingt was dat het totale feest. Een beetje minnetjes voor de grootste containervervoerder ter wereld, die in het tweede kwartaal 2013 nog 338 miljoen Euro winst gemaakt heeft.

Expositiecontainer
Erger nog is de minachting die men kennelijk voor Rotterdam en Nederland heeft. Er stond een container opgesteld, waarin een expositie over het schip te zien was. Een filmpje van de bouw van de Triple-E is interessant en ook de diverse bouwtekeningen geven je een goede indruk van de grootte. Veertig voet breed wordt aan de buitenzijde het containervervoer aangegeven. ’Container Port traffic 2010’ staat er boven de grafieken. China is veruit de grootste met zeker acht havens, gevolgd door de VS, Singapore, Hongkong en nog een hele rij. Duitsland staat als 7e land vermeld, maar Nederland (Rotterdam is dit moment nummer acht in de wereld) komt helemaal niet voor in de rij van 20. Ook België, als negende, komt niet op de lijst voor!
Hamburg en Bremen/Bremerhaven hebben in 2010 samen net wat meer containers overgeslagen dan Rotterdam, dat met ruim 11 miljoen TEU de grootste containerhaven van Europa is. En als straks de APTM terminal op Maasvlakte 2 klaar is kan een Triple-E schip geheel vol beladen worden afgehandeld. Zulke grote containerkranen hebben de andere havens in Europa (nog) niet.

Grove fout
Op een wereldkaart naast de grafieken op de container worden de havens nog eens ingetekend en ook nu staat Rotterdam er niet bij! Een grove fout van Maersk, dat een aantal jaar geleden de grootste kon worden nadat ze de Koninklijke Nedlloyd Groep had opgekocht. Ze hebben nog enkele jaren in het voormalige Nedlloyd gebouw in Rotterdam kantoor gehouden, maar successievelijk werd Nederland van de kaart geschrapt.
In het kantoor stond een gedenkplaat van de ramp met de tanker Maassluis. Maersk had niets met het schip gehad, dus wilde men de gedenkplaat verwijderen – weggooien desnoods. Gelukkig hoorde de gemeente Maassluis hiervan en nu worden de 27 omgekomen bemanningsleden van de ramp bij Skikda in 1989 blijvend herinnerd in de Groote Kerk van Maassluis.
De meeste voormalige Nedlloyd-schepen gingen onder andere vlag varen, Nederlandse officieren moesten het veld ruimen en het kantoor werd verplaatst naar ondermeer Singapore.
Maersk lijkt zich geheel van Nederland af te keren, terwijl Rotterdam toch de belangrijkste schakel is binnen hun vervoersgebied.

Piet van Dijk is secretaris van World Ship Society Rotterdam Branch.

’Container Port traffic 2010’ staat er boven de grafiek. China is veruit de grootste met zeker acht havens, gevolgd door de VS, Singapore, Hongkong en nog een hele rij. Duitsland staat als 7e land vermeld, maar Nederland (Rotterdam was op dat moment nummer acht in de wereld) komt helemaal niet voor in de rij van 20 tophavens.


Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven

Vandaag&Morgen is een uitgave van Stichting Third Road. Steun onze verslaggeving op NL55 INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road