dinsdag 26 januari 2021

webZine over stad, cultuur
en wereld

Atari TV-commercial. Screenshot YouTube

Minder reclame bij meer versnipperde publieke omroep

11 december 2020 (een van onze medewerkers)

Er komt minder reclame op de publiek omroep. De Eerste Kamer ging dinsdag unaniem akkoord met de aanpassing van de Mediawet die dit regelt. Tegelijk regelt die mediawet  dat aspirant-omroepen meer kans op een plek in het publieke bestel maken. Ruimte dus voor meer kleinere  omroepen met eigen signatuur en agenda. 

Visiebrief Slob

De aangepaste wet is een uitwerking van de zogenoemde visiebrief die minister Slob in juni 2019 aan de Tweede Kamer stuurde. Ze moet ervoor zorgen dat de publieke omroep ook in de toekomst een omroep voor iedereen blijft. Nu steeds meer mensen online programma’s kijken, vindt de regering het belangrijk dat de publieke omroep hierop inspeelt. ,"De publieke omroep is van en voor iedereen. Ik ben blij dat we hiermee belangrijke stappen kunnen zetten om dat ook in de toekomst zo te houden’’, aldus minister Slob.

Arie Slob Foto Rijksoverheid

Kracht en pluriformiteit maar ook zwakte en kwetsbaarheid

Het unieke, soms krachtige, maar ook een potentiele zwakte van het Nederlandse publieke bestel is, dat het een plek biedt aan ledenomroepen van verschillende stromingen. De aangepaste wet versterkt dit verder. Zo krijgen de huidige aspirant-omroepen (WNL, HUMAN en PowNed) meer kans op een plek in het publieke bestel. De ledeneis wordt hiertoe verlaagd van 150.000 leden naar 50.000 leden. Dat laatste biedt kansen aan meer bewegingen met eigen signatuur en agenda binnen de publiek omroep. Alle omroepen, inclusief eventuele nieuwe aspirant-omroepen, moeten uiterlijk 1 februari 2021 een aanvraag voor erkenning indienen. Het Commissariaat voor de Media, de Raad voor Cultuur en de NPO adviseren de minister over de aanvragen.

De publieke omroep als lappendeken

De kernvraag bij al die pluriformiteit en dus eigen agenda's is hoe publiek die omroepen zijn? In welke mate vertegenwoordigen ze de publieke zaak en niet de zaak van de achterban? Pluriformiteit moet een zaak zijn van de publieke omroep. Maar de vraag is gerechtvaardigd of Nederland baat heeft bij een groot aantal verschillende publieke omroepen. 

Minder reclame kan winstpunt zijn

Vanaf 1 januari kunnen kinderen naar kinderprogramma’s kijken zonder dat zij met reclame worden geconfronteerd. Op die manier worden zij beter beschermd tegen ongewenste commerciële beïnvloeding. Ook online mag de publieke omroep geen reclame meer tonen. Dat geldt voor al haar online platforms. Verder wordt televisiereclame op de publieke omroep stapsgewijs gehalveerd. Hiermee wordt een eerste belangrijke stap gezet naar een volledig reclamevrije omroep maar wordt ook de publieke omroep zelf minder afhankelijk van wisselende reclame-inkomsten.

 

Lees meer over:

reclame TV Publieke omroep
Deel dit bericht met je vrienden!