zaterdag 8 mei 2021

webZine over stad, cultuur
en wereld

Foto Arjan Elmendorp

Met knipoog uitwijken naar Rotterdam

25 december 2013 (de redactie)

Met rood gestifte lippen en zwaar opgemaakte ogen passeert de AIDAsol de boulevard van Hoek van Holland. Haar oorspronkelijke bestemming was Dover maar in plaats daarvan ging zij naar hartje Rotterdam. Vanwege de verwachte harde wind vond men het niet verantwoord om Dover aan te lopen. Ze is nu in veilige haven en als ze had kunnen knipogen had ze dat gedaan.

Een week eerder was datzelfde het geval met de Queen Elizabeth die, bestemd voor Amsterdam, beducht was voor schade in de sluizen van IJmuiden.

Windvangers
Met hun hoge opbouw zijn cruiseschepen nogal windvangers waarmee men kennelijk elk risico wil vermijden. Het is dit jaar namelijk niet de eerste keer dat een cruiseschip uitweek. Al twee keer eerder durfde men passage door de sluizen van IJmuiden vanwege de harde windverwachting niet aan.
Op 28 juli week de MSC MAGNIFICA uit naar Rotterdam en op 18 april was dat de AIDAluna. De laatste, komend van Zeebrugge, kon toen niet terecht bij de Cruiseterminal en ging naar de 'oude' Maasvlakte, een minder aantrekkelijke locatie voor dit soort schepen.
Door inzet van een flink aantal bussen werd de vervoerslogistiek voor 2000 passagiers verzorgd. De AIDAsol, komend van Hamburg, was een beter lot beschoren en kon op 22 december wel terecht bij Cruise Terminal Rotterdam.

Twintig ogen
De vloot van Aida Cruises omvat tien schepen die varen in dezelfde heldere kleurstelling met bij elkaar dus twintig ogen. Een elfde schip, de AIDAprima, wordt in Japan gebouwd en komt 2015 in de vaart.

Met een bruto inhoud van 124.500 ton en een lengte van 300 meter wordt dat dan meteen hun vlaggenschip. De schepen zijn eigendom van Costa Cruises in Genua en varen allemaal onder Italiaanse vlag. Costa op haar beurt is weer onderdeel van Carnival Corporation in Miami die de schepen in charter heeft.
Aida Cruises Ltd in Rostock is de manager van de vloot. Zij zijn voornamelijk gericht op de Duitse cruisepassagiersmarkt. Vanaf 2008 kwamen er jaarlijks een of twee schepen van rond de 70.000 ton in de vaart. Deze in totaal zeven schepen van ruim 250 meter werden gebouwd op de Meyer Werft in Papenburg. Daarnaast heeft Aida nog drie oudere kleinere schepen in de vaart.

Noordwest Europa
Naar verluidt gaat de AIDAprima vanaf juni 2015 weekcruises maken in Noordwest Europa.
De beoogde trafiek is Hamburg, Southampton, Le Havre, Zeebrugge, Rotterdam en weer Hamburg.
Het is nog niet bekend om hoeveel weken per jaar dat zou gaan maar het zou het aantal calls voor de Cruise Terminal Rotterdam wel op kunnen krikken. Voor 2014 is dat niet bepaald een aantal om over naar huis te schrijven. De teller staat nu op 24, waarvan 17 keer de ‘ROTTERDAM’. Onder de resterende zeven aanlopen (vijf verschillende schepen) is wel een heel bijzondere.

Allergrootste
Op 30 september komt de OASIS OF THE SEAS, evenals haar zusterschip ALLURE OF THE SEAS, het allergrootste cruiseschip ter wereld. Komend uit Barcelona gaat ze eerst naar Rotterdam om de passagiers te ontschepen. Daarna wordt ‘verhaald’ naar Keppel Verolme in de Botlek waar ze droog gezet wordt in Dok 7, een van de weinige dokken waar een schip van die omvang in past. Ze meet 225.282 bruto ton, is 361,6 meter lang en 60,5 meter breed. De maximale bezetting is 6296 passagiers en 2394 bemanningsleden.
Eigenaar is RCCL (Royal Caribbean Cruises Ltd) in Miami die de beide schepen liet bouwen in Finland.

 

 

Deel dit bericht met je vrienden!