maandag 18 oktober 2021

webMagazine over stad, cultuur
en wereld

Medialandschap in stad zal sterk veranderen

23 mei 2013 (Hans Roodenburg)

Vier van de vijf Rotterdammers vinden het belangrijk om via lokale media (krant, tv, radio en internet) op de hoogte te worden gehouden over wat zich in Rotterdam afspeelt. Voor de overige landelijke nieuwszaken zijn er talloze andere mogelijkheden.
Dat blijkt uit het laatst gehouden onderzoek (najaar 2011) door het Centrum voor Onderzoek en Statistiek in Rotterdam onder de leden van het Digitaal Stadspanel Rotterdam.

Te verwachten valt dat in alle media, dus ook in de op Rotterdam gerichte, in het komende decennium erg veel zal veranderen. In de papieren sectoren is het de vraag of de dagbladen Metro (editie Rotterdam) en de betaalde regionale krant AD Rotterdams Dagblad zullen overleven.

Informatiebron
In de enquête wordt aan hen nog een grote informatiebron toegedicht. Zij zullen ongetwijfeld in de verdere digitalisering lezers en dus bereik gaan verliezen. Zij zullen de bakens daarom moeten verzetten naar meer digitaal en grotendeels achter een betaalmuur verdwijnen. Een vereiste zal moeten zijn dat zij verdieping, kwaliteit en exclusieve achtergronden bieden.
Klappen zijn te verwachten in de traditionele huis-aan-huisbladen die wij al eens eerder niet voor niks ‘advertentiefuiken’ noemden. Deze eenmaal per week ongevraagd in de brievenbus gegooide ‘kranten’ hebben hun beste winsttijden gehad door hun grote bereik voor de adverteerder die op de eerste plaats komt. Niet de over het algemeen journalistiek betrekkelijk eenvoudige informatie (agendawerk, door lezers ingezonden stukjes met gratis foto en obligate mededelingen).

In de papieren sectoren is het de vraag of de dagbladen Metro (editie Rotterdam) en de betaalde regionale krant AD Rotterdams Dagblad zullen overleven.Zij zullen het steeds moeilijker krijgen doordat de advertentiebudgetten steeds meer de kant van digitaal opgaan, het bereik kleiner wordt, de productiekosten toenemen en doordat de onderlinge concurrentie moordend is. Bovendien neemt het aantal ‘eigen’ folders van adverteerders nog steeds toe. Vele Rotterdammers nemen op zoek naar aanbiedingen deze ‘brievenbusvervuiling’ voor lief.

Gratis sites
In de veelheid van gratis te bereiken Rotterdamse digitale sites (op internet met of zonder app’s, Facebook en Twitter) zal een aantal geruisloos verdwijnen, andere zullen zich handhaven en soms achter betaalmuren verdwijnen. Landelijk is in het laatste bijvoorbeeld de proef van De Correspondent met columns, achtergronden en diepgang een groot succes geworden.
De verleiding is groot om het panel van het Centrum voor Onderzoek en Statistiek in Rotterdam niet representatief te noemen. Slechts 1624 leden hebben de vragenlijst ingevuld. Bovendien kunnen die voorkeuren wat betreft media per periode danig verschillen.
Niettemin geeft het ietwat verouderde onderzoek een indicatie hoe Rotterdammers met de media omgaan. Voor de redactie van Vandaag & Morgen is het van belang te weten hoe deze gratis te bezoeken site, gericht op achtergronden, opinies en columns, scoort onder de Rotterdammers.
Daarbij moet meteen al de kanttekening worden geplaatst dat de vragen aan het panel vooral waren gericht op de directe informatiebron wat betreft nieuws en agenda’s van de massamedia.

Exclusief
Het unieke van Rotterdam Vandaag & Morgen is dat wij ons voornamelijk bezig houden met exclusieve opinies, interviews, analyses en columns. In het panel van COS worden deze professionele journalistieke extra’s er niet uitgelicht.
We beseffen meer dan ieder ander dat www.vandaagenmorgen.nl in het geheel van de Rotterdamse media (nog) een bescheiden plaats inneemt. Met een gemiddeld aantal bezoekers van 150 per dag die gezamenlijk over een maand gemeten 10.000 keer een artikel aanklikken past de nog jonge site inderdaad naast gestaag groeiende trots toch ook nog enige bescheidenheid.

Als de subsidiestromen en sponsoring blijven bestaan zal RTV-Rijnmond het wel redden de komende tien jaar.In radio en televisie zal RTV Rijnmond - de huidige marktleider in regionale en digitale informatie (althans volgens het panel) - het in het komende decennium wel redden.Tenminste als de subsidiestromen en sponsoring blijven bestaan.
In het panel zegt meer dan 60 procent (ongeveer 1000 mensen) dat men het liefst (primaire) informatie via TV Rijnmond ontvangt. De Havenloods, het totaal van de vele edities van de tegenwoordige Dichtbij-weekbladen, AD Rotterdams Dagblad en het radiodeel van RTV Rijnmond blijven daarbij ver achter.

Gekleurd
Digitaal is nog een kleine rol weggelegd voor sites die ‘gekleurde’ informatie bieden zoals van de overheden en bedrijven. In dit verband noemen we ook ‘Stadslog’ onder leiding van de regionale ‘mediadeskundige’ Hans van Willigenburg. Daarin verkondigt een aantal hotemetoten zijn persoonlijke mening al dan niet politiek gekleurd.

De Oud-Rotterdammer is de enige krant die prominent op de voorpagina zijn oplage (122.000) vermeldtOpvallend in dit Rotterdamse medialandschap is de komst in 2005 van de nog papieren krant De Oud-Rotterdammer die eenmaal in de veertien dagen gratis op afgiftepunten op te halen is.
Het is de enige krant die prominent op de voorpagina zijn oplage (122.000) vermeldt. In het panel blijkt deze op het segment ouderen gerichte informatiebron trouwe aanhang te hebben. De krant krijgt van de panelleden ook het hoogste rapportcijfer van alle media.

Voortzetting
Hoofdredacteur/uitgever Geert-Jan Laan van de site ‘Rotterdam Vandaag&Morgen’ voegt hieraan toe: ,,Rotterdam Vandaag&Morgen is de digitale voortzetting van de papieren krant die in oktober en november 2008 als gratis weekblad in een oplage van 55.000 exemplaren verscheen. Redactioneel was het een groot succes. Ze vlogen weg. Veel supermarkten vroegen om extra bakken omdat nog voor het weekeinde de bak al leeg was. In oktober 2008 waren de wekelijkse advertentie inkomsten bijna gelijk aan de uitgaven voor redactie, drukken en distributie, ongeveer € 15.000.
In november 2008 stortte dat dramatisch in. In overleg met de financiers, waaronder een enkele ‘havenbaron’ is toen besloten de stekker uit de papieren krant te trekken, maar wel met de verzekering dat alle uitstaande rekeningen nog zouden worden betaald. Dat is ook gebeurd. Er is nog een klein bedrag gereserveerd om Vandaag&Morgen digitaal in dezelfde formule voort te zetten.
Die formule is kort gezegd ‘slow journalism’. Er moet ruimte zijn om iets uit te leggen. Ruim baan voor de haven, maar ook voor cultuur, politiek geschiedenis en menselijk gedrag. Dit alles bezien vanuit Rotterdam. En er mag ook worden gelachen. Dit nu trekt na bijna vijf jaar een groeiend aantal lezers/kijkers waardoor een commercieel succes aan de horizon verschijnt.''

Dit stuk is ook in aangepaste vorm verschenen in VillaMedia

 

Deel dit bericht met je vrienden!