woensdag 20 januari 2021

webZine over stad, cultuur
en wereld

Het apparaat zal in het Midden-Oosten zout van water scheiden. Screenshot uit de video

Onderdeel van 150 ton verscheept

25 november 2020 (een van onze medewerkers)

Stukgoed is nog altijd een van de belangrijkste pijlers van de zeehaven. In 2019 werd 6,6 miljoen ton verscheept via Rotterdam. Twan Romeijn, Business Manager Breakbulk en Offshore-industrie van de haven van Rotterdam weet: 'Staal, bosproducten, non-ferrometalen en HLPC (Heavy Lift and Project Cargo) vinden in toenemende mate hun weg vanuit het achterland naar Rotterdam, en omgekeerd,' merkt hij op. Het is dus een groeimarkt. Maar niet alles ziet er zo spectaculair uit als de 150 ton zware kristallisator afkomstig van Duitse bedrijf GBT, welke is bestemd voor het Midden-Oosten.

Ze zijn er best trots op in de haven.Terecht. Zie ook het filmpje hieronder.

Zout en water

De kolos is in onderdelen hiernaartoe gekomen en is  geassembleerd bij het Heavy Lift Centre van Broekman Logistics op de Heijplaat in Rotterdam. Vandaar wordt hij in zijn geheel verscheept.
De kristallisator zal in het Midden-Oosten gebruikt worden om zout van zeewater te scheiden. De twee restproducten hebben in woestijnlandn altijd een belangrijke rol gespeeld.

 

Zie ook:

Lees meer over:

Economie haven
Deel dit bericht met je vrienden!