zaterdag 28 maart 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Laatste containerjoekel in haven Rotterdam

26 juni 2017 (door de Redactie)

Maandagochtend 26 juni 2017 vroeg is het grootste containerschip ooit uit de Rotterdamse haven vertrokken. De OOCL HONG KONG heeft de afgelopen dagen bij Hutschison Ports ECT op de Euromax (Maasvlakte) zo’n 6500 containers gelost en geladen. (Op de foto: Hoe containers aan boord worden gezet van het grootste containerschip ter wereld.)


Het containerschip heeft een totale capaciteit van 21.413 TEU (standaardmaat van 20 voet voor containers). De eerste generaties containerschepen konden slechts een paar duizend TEU vervoeren.

De laatste maanden hebben steeds groter wordende containerschepen de haven aangedaan. Rederijen zetten nu weer meer in op verduurzaming, waarbij brandstofverbruik zo zuinig mogelijk moet, dan op schaalvergroting.

Hoewel de Rotterdamse haven zeer goed bereikbaar is voor deze enorme joekels kunnen ze hoe groter ze worden steeds minder in de wereldhavens terecht.

Op de foto: Bij nacht werd direct al met het lossen begonnen van de OOCL HONG KONG bij ECT op de Maasvlakte.

De OOCL HONG KONG zou bijna 128,5 miljoen paar sportschoenen kunnen vervoeren. Als alle containers op een rij zouden worden gezet komt dat overeen met 130,6 kilometer. OOCL staat voor Orient Overseas Container Line. Het schip – hoe kan het ook anders dat Hongkong als thuishaven heeft - heeft een lengte van 400 meter en meet 16 meter diep (de Eurogeul kan bij hoogtij 22,5 meter hebben).

De containerjoekel is in mei dit jaar opgeleverd door Samsung Heavy Industries in Zuid-Korea. Zij heeft 158 miljoen dollar gekost. Met de bouw is men 1,5 jaar bezig geweest. In Europa worden Felixstowe, Rotterdam, Gdansk en Wilhelmshaven aangedaan. De zeehavens die deze enorme zeeschepen qua diepgang kunnen ontvangen.


Hierboven nog een aanvullende foto die vanmorgen (maandag 26 juni) is gemaakt. Een mooie want deze geeft het grote aantal containers in de breedte aan. (Foto Piet van Dijk www.wssrotterdam.nl.)

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven

Vandaag&Morgen is een uitgave van Stichting Third Road. Steun onze verslaggeving op NL55 INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road