maandag 6 juli 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Kunstbeurzen 2013: Alles stroomt

7 februari 2013 (door Ronald Glasbergen)

'Art Rotterdam´ blijft, maar kunstbeurs ´Raw Art Fair´, die in 2012 een daverende première maakte, is verhuisd naar Pakhuis Santos op Katendrecht. In Fenixloods 1, waar vorig jaar de eerste ´Raw Art Fair´ plaatvond, is nu nieuwkomer ´Art at the Ware-house´ gekomen. Kunstbeurs ´Re:´ beleeft alweer zijn derde editie, ditmaal op het spiksplinternieuwe éénmalige Blaak 16-18 (‘Alles van Waarde is weerloos’ op het dak), naast de Academie.

Alles stroomt, alles is in beweging, in de Rotterdamse kunstbeurzenweek in februari 2013.

Het enige wat op zijn plaats gebleven is is de oudste inmiddels veertiende editie van ´Art Rotterdam´. Hier op wat je de hoofdbeurs kan noemen, maar intussen ook al op de veel jongere beurzen ‘Re:’ en ‘Raw Art’ zijn bekende galerie- en kunstenaarsnamen te zien. Dertien jaar veertien edities is voor Rotterdam, waar niet zo veel stilstaat, een respectabele leeftijd. Tenslotte is dit qua bevolking één van de jongste steden van het land.

Installatie Alette Wittewaall op de elfde verdieping Re:. Foto's: Ronald GlasbergenIn ´Art Rotterdam´ zijn praktisch alle belangrijke galeries van Nederland vertegenwoordigd plus enkele tientallen buitenlandse galeries. In totaal zijn het zo´n 95 galeries, een flink aantal daarvan is ook regelmatig op andere internationale beurzen te vinden. In Rotterdam worden door hen naast oude grootheden deels ook nieuwere kunstenaars gepresenteerd. Daarin sluiten het avontuur van de beurs en de ´jonge´ kunstreputatie van Rotterdam goed bij elkaar aan.

 

Tegenover ‘Art Rotterdam’ is nu in het Las Palmas gebouw de videobeurs ´Art Rotterdam Projections´ gekomen, als nieuwe tak van ´Art Rotterdam´. De projectie en de ruimte zijn uitstekend. Jammer genoeg komen die uniforme grote schermen waarop geprojecteerd wordt samen met de ruimtelijke beleving niet ten goede aan de individuele werken. Het is alsof je in één bioscoop naar vijf verschillende films door elkaar kijkt. Koptelefoons helpen dan niet. Video heeft soms een eigen ruimte of afbakening nodig. Het idee van een beurs voor bewegend beeld is spannend genoeg, nu de uitvoering nog.

Ook bij ´Object Rotterdam´ staat weinig stil. De belangrijke design en sieradenbeurs 'Object' is dit jaar naar het NAi verhuisd nadat ze als onderdeel van ‘Art Rotterdam’ altijd in gebouw Las Palmas gezeten heeft. Die nieuwe behuizing aan het Museumpark en haar verzelfstandiging heeft `Object Rotterdam’ duidelijk goed gedaan: er is minder glitter en meer aandacht voor ‘t ‘object’ waar het allemaal om draait.

In ´Raw Art Fair´ zijn door initiatiefnemer-galeriehouder Bob Smit in het voormalig koffiepakhuis Santos (1901) aan de Brede Hilledijk op Katendrecht, tientallen galeries en kunstinitiatieven bij elkaar gebracht. Van Galerie Nouvelles Images en lingerie-icoon Marlies Dekkers tot Buro Rotterdam. Het zijn er meer dan zestig. Deelnemers moesten tevoren een voorstel indienen – thema China – en het vijf verdiepingen hoge pakhuis werkt mee. Op de bovenste twee verdiepingen is door curator Piet de Jonge Raw Expo ingericht met als thema China. Sfeer, kwaliteit en gepaste inrichting.

Het nieuwe ´Art at the warehouse´ in Fenixloods 1 biedt, onder curatele van 4 jonge galeriehouders, een totaalprogramma van beurs plus veertig galerieën en een veelvoud aan kunstenaars, kunstsupermarkt, optredens en alweer een tentoonstelling.

Half schaap (gebreid) van Henrique van Putten op Re:.

Re:’ komt van re-actie. Op ‘Art Rotterdam’ wel te verstaan. Deze beurs wil voor exposanten een betaalbaar alternatief bieden voor ‘Art Rotterdam’ en doet dat deze keer door in het centrum van Rotterdam over tien verdiepingen uit te pakken. Het is veel en er is veel goeds te zien. Het kan niet anders door de wet van de getallen zou je zeggen: tussen de 150 en 200 exposanten en een veelvoud aan kunstwerken op 17.000 m2.

Naast de kunstbeurzen met hun programma’s vindt er nog een keur aan andere tentoonstellingen en events plaats, zoals ‘Verwoest Huis Bloemhof’ (gratis), Castro & Ólafsson (Tent) en Alfredo Jaar (Fotomuseum), Atelier Tarwewijk en nog veel meer.

Al die beurzen zijn goeie ontmoetingsplaatsen voor kunst op zoek naar een nieuwe eigenaar. De locaties in de stad en de gebouwen helpen. Het zijn, als het goed is ook ontmoetingsplekken voor makers, denkers en liefhebbers. Kunstbeurzen zijn een haast ideale gelegenheid om een avontuurlijke, want niet als in museum of verzameling gedresseerde doorsnede van de kunst te zien. De kunstmarkt is hier de dompteur en die kan zeker voor jonge nieuwe kunst behoorlijk grillig zijn. Daarom dien je hier zelf te bepalen wat goed is. Dat maakt het spannend en een buitenkansje zo dichtbij.

‘Rotterdam dynamische stad’, zo werd Rotterdam vroeger aan de man gebracht. Er werd in het verleden ook veel mee gemaskeerd, maar voor de Rotterdamse kunstbeurzen anno februari 2013, lijkt het aardig te kloppen.

Foto bij de inleiding: Tactiel bestek van Jin Hyon Jeon op ‘Object Rotterdam’ in het NAi.

 

Kaartjes variëren in prijs van een paar euro tot €17,50 voor Art Rotterdam. Niet voor iedereen is dat weinig, maar andere beurzen en deelnemende musea geven korting meen kaartje voor Art Rotterdam of mag u voor niets naar binnen. Kijk voor een uitstekend overzicht van het programma hier.
 

Opening ‘Art Rotterdam’ Wilhelminakade.

 

 

 

 

 

 

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven