zaterdag 11 juli 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

De distilleerderij in 1752

Koninklijke De Kuyper bestaat 325 jaar en is ‘thirsty for more’

25 juni 2020 (door de redactie)

2020 is een belangrijk jaar voor Koninklijke De Kuyper. Niet alleen zit het bedrijf midden in een bedrijfstransformatie, ook bestaat het familiebedrijf 325 jaar. Onder het motto ‘thirsty for more’ eert Koninklijke De Kuyper het verleden, viert het heden en kijkt het uit naar een veelbelovende toekomst. Een toekomst waarin het familiebedrijf de wereldwijde cocktaillikeurmarkt blijft leiden door continu te innoveren volgens de visie ‘Own the Cocktail’. Door de huidige coronacrisis worden de geplande feestelijkheden uiteraard uitgesteld, maar dit uitstel valt in het niet bij de gevolgen van de pandemie voor ons allen. De Kuyper neemt zijn verantwoordelijkheid o.a. door het produceren van desinfecterende middelen als handalcohol voor de zorg en ondersteuning van partners in de horeca.

Sinds 1695 De Kuyper zag in 1695 het daglicht door oprichter Petrus de Kuyper, en de liefde voor ambachtelijk distilleren is van generatie op generatie doorgegeven. Deze liefde heeft van De Kuyper zelfs het grootste premium cocktaillikeurmerk ter wereld gemaakt. De visie van het bedrijf is niet voor niets ‘Own the Cocktail’. In 2019 ontving De Kuyper de eervolle onderscheiding “Liqueur producer of the year” van het internationaal toonaangevende ISC.

Het bedrijf weet zich door de jaren heen altijd aan te passen en moeiteloos mee te bewegen met wensen van consumenten en bartenders. Een sterke focus op ondernemerschap en de lange termijnvisie heeft van het Schiedamse bedrijf een wereldwijde expert op het gebied van ‘premium’ distillaten, likeuren en spirits gemaakt.

De Kuyper kijkt terug op een rijk en succesvol verleden met hoogtepunten als de opening van de eerste distilleerderij in 1752, de start van de (cocktail) likeuren lijn in 1920, de oprichting van De Kuyper USA in 1934 en de daaropvolgende wereldwijde expansie. Een bekroning op het harde werk van het bedrijf was de koninklijke erkenning in 1995 door hare majesteit koningin Beatrix tijdens het 300-jarig bestaan. De titel ‘Koninklijke’ draagt De Kuyper met trots.

In het nieuwe millennium pakte de Schiedamse distillateur door met de acquisitie van internationale premiummerken Mandarine Napoléon in 2009, Rutte Distillers in 2011, ChocoVine in 2016 en Cherry Heering in 2017.

Als een van de oudste familiebedrijven van Nederland plukt De Kuyper nog steeds de voordelen van het ondernemerschap, flexibiliteit en lange termijnvisie van het familiebedrijf.

Thirsty for more

De Kuyper is anno 2020 het #1 merk cocktaillikeur van de wereld, verkrijgbaar in meer dan 100 landen en met meer dan 40 miljoen flessen verkocht per jaar. Volgens de visie ‘Own the Cocktail’ plaatst de Kuyper de cocktail als uitgangspunt van alle initiatieven. Allereerst met het ‘democratiseren’ van de cocktail, door cocktails toegankelijk en bereikbaar te maken voor iedereen en elke gelegenheid. Mensen helpen om thuis in een handomdraai de lekkerste cocktails te maken, is hier een voorbeeld van. Succesvolle voorbeelden hiervan zijn de Fizzy Peachtree, De Kuyper Watermelon Fizz, Rutte Celery Gin & Tonic en Cherry Heering & Cola.

 

Anderzijds wil De Kuyper waarde toevoegen door te innoveren, upgraden en moderniseren in de likeurcategorie. Voorbeelden hiervan zijn de samenwerkingen met de internationale topbartenders Monica Berg, Alex Kratena en Simone Corporale voor Muyu liqueurs, Salvatore Calabrese’s Acqua Bianca en Dutch Cacao met Joerg Meyer.

Mark de Witte, CEO van Koninklijke De Kuyper besluit: “Ik ben ongelofelijk trots om dit mooie familiebedrijf te mogen leiden, het 325-jarig bestaan mee te mogen maken en tegelijkertijd te bouwen aan een veelbelovende toekomst. Gedreven door ambitie en passie voor distilleren zal De Kuyper zich blijven ontwikkelen en groeien als innovatieve en vooruitstrevende premium distillateur, producent en merkenbouwer. De Kuyper is thirsty for more, klaar voor de volgende 325 jaar!”

De distilleerderjj in 2020

Door de wereldwijde Covid-19 pandemie zijn veel verjaardagsplannen verzet, zoals het verjaardagsfeest met al het personeel, vrienden en partners. Dit is verzet naar de laatste dag van het jubileumjaar, 21 juni 2021. Op deze dag kunnen we hopelijk samen met iedereen weer het glas heffen! Het 325-jarig bestaan van Koninklijke De Kuyper zal echter niet onopgemerkt blijven, veel geplande activiteiten voor komend vieringsjaar zullen wel plaatsvinden, waar nodig aangepast aan het ‘nieuwe normaal’. In deze uitdagende tijden neemt het familiebedrijf zijn verantwoordelijkheid door 325-jaar distilleerervaring in te zetten voor het maken van desinfecterende middelen als handalcohol voor de zorg en partners in de horeca en retail. Daarnaast ondersteunt het partners in de economisch zwaar getroffen horeca als partner van www.helpdehoreca.nl, een initiatief van Koninklijke Horeca Nederland.

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven