zondag 20 september 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Koning opent Rotterdam Centraal

14 maart 2014 (door Jim Postma)

Met een Koninklijke handdruk op een videoscherm opende koning Willem-Alexander 13 maart om 14.45 uur officieel het nieuwe Rotterdamse Centraal Station. Even daarvoor werd hij door duizenden nieuwsgierige kijkers op het Stationsplein welkom geheten met de kreet ‘Hey, Willem!’

De koning glunderde er, te midden van honderden zilveren en rode ballonen, gelukkig bij. Hij wuifde uitvoerig naar de enthousiaste menigte die klaar stond met hun mobieltjes in de aanslag. De bouw van het station heeft zo’n zeven jaar geduurd en kostte ruim zevenhonderd miljoen euro.

Ontvangst
Burgemeester Ahmed Aboutaleb mocht als eerste de koning ontvangen en toespreken in de stationshal aan de voorkant van het nieuwe CS. Hij sprak namens de 620.000 Rotterdamse inwoners. Hij zei daarbij: ,,Wij zijn er oprecht trots op dat wij als enige in Nederland de naam Centraal Station mogen blijven voeren. Dit in de oude neonletters van voormalig architect Sybold van Ravesteyn. Ook zijn wij blij met de andere typische ornamenten van het vroegere CS, zoals de ouderwets markante stationsklok,’’ aldus de burgemeester.

Precies na de laatste Bolero-tonen opende koning Willem-Alexander met zijn handdruk op een fors 'tablet' het station onder luid applaus. Foto's: Rinus Vuik

Aboutaleb vertelde later dat de eerste plannen voor het nieuwe Rotterdamse Centraal station al weer dateerden van zo’n 20 jaar geleden. In 2001 volgde het allereerste concrete ontwerp in de vorm van een ‘champagneglazen-station’, maar dit werd even later weer afgekeurd. ,,Rotterdam is een werkstad met onder meer duizenden havenarbeiders en die drinken liever een biertje dan champagne,’’ zei Aboutaleb met een Rotterdamse kwinkslag.

‘Reizigersparadijs’
Mevrouw M.W. Gout-van Sinderen, president-directeur van PRO Rail vond het nieuwe CS een ‘reizigersparadijsje’. Zo vertelde zij: ,,Tot in de kleinste details hebben wij bij de (ver)bouw en inrichting gedacht aan onze reizigers. Zo bleven de winkels open terwijl er omheen verder aan de afwerking werd gewerkt. Rotterdam staat hiermee met 1-0 voor op Amsterdam. Pas later dit jaar volgen de opleveringen van de eveneens verbouwde andere stations. Eerst in Den Haag, daarna in Amsterdam en dan volgen er nog vier anderen in de rest van het land,’’ aldus de president-directeur.

Op het hoogtepunt van de opening door koning Willem-Alexander stonden er in en om het station, ook vanaf het Groothandelsgebouw, zo’n 10.000 nieuwsgierige Rotterdammers om dit historische moment mee te maken.

Zij maakte ook nog een kleine parodie op Rotterdams meest bekende lied ‘Ketelbinkie’ uit 1940. ,,Niet Rotterdammers zingen vaak vertrokken wij uit Rotterdam,’’ zo zei zij, ,,maar dit moet zijn, vertrokken wij van… Dus, toen wij van Rotterdam vertrokken, vertrokken wij van Rotterdam Centraal.’’

Gat dichten
President-directeur van de Nederlandse Spoorwegen, T. Hughes, voegde hieraan toe: ,,Wij zijn al die jaren bezig geweest om dit gat in Rotterdam voorgoed te dichten. In tegenstelling tot Zadkine heeft de stad weer een kloppend hart. Met dit gloednieuwe prachtige station leeft Rotterdam opnieuw als nooit tevoren.’
Het Rotterdams Philharmonisch Orkest, een vurig blazers- en slagwerkensemble, speelde majestueus de bekende Bolero van Ravel in samenwerking en in harmonie met Conny Janssen’s Dans en Balletgroep. Precies na de laatste Bolero-tonen opende koning Willem-Alexander met zijn handdruk op een fors 'tablet' het station onder luid applaus.

110.000 per dag
Dagelijks trekken nu zo’n 110.000 reizigers, vertrekkend en aankomend, door het Centraal Station. In 2025 zal dit zijn verdriedubbeld tot 330.000 per dag op een totale vloeroppervlakte van 46.000 m2. Voor het stadsgedeelte werd 315 miljoen euro uitgetrokken, voor het ‘spoorse deel’ ruim 300 miljoen euro en voor het deel van de NS zo’n 60 miljoen euro. Daar komt nog zo’n 37 miljoen euro bij voor de bouw van een aansluiting naar de parkeergarages.
In totaal zijn er 136.000 zonnecellen aangebracht in 10.000 m2 van het totale dakoppervlak van 28.000 m2. Binnen het station hangt een LED-scherm van 40 meter breed en 4,5 meter hoog dat passanten indrukwekkende beelden laat zien van Europa’s grootste haven. Recentelijk is de fraaie fietstunnel geopend en zijn er via de parkeergarage Kruisplein en de stalling onder het Stationsplein 5.200 nieuwe parkeerplekken aangelegd voor o.a. fietsers.
Op het hoogtepunt van de opening door koning Willem-Alexander stonden er in en om het station, ook vanaf het Groothandelsgebouw, zo’n 10.000 nieuwsgierige Rotterdammers om dit historische moment mee te maken. De meest gehoorde kreet was: ,,Wat ben ik blij om hier bij te zijn!’’

Hieronder nog enkele sfeerfoto's van onze fotograaf Rinus Vuik.

 

 

Deel dit bericht met je vrienden!