woensdag 27 oktober 2021

webMagazine over stad, cultuur
en wereld

Stefania Liberakakis Last Dance Eurovisie Songfestival Foto Yahnn cco

Jongeren keken massaal naar Songfestival

2 juni 2021 (een van de redacteuren)

Het Eurovisie Songfestival was een groot succes bij een jong publiek. Het kijkaandeel van de finale onder 15-24-jarigen was 7 procentpunt hoger dan in 2019. 52,8% van die leeftijdsgroep keek op dat moment tv, wat 4 keer hoger is dan het gemiddelde van de uitzendkanalen (14,5%). Het ligt voor de hand dat het grote aandeel jongere kijkers ook meegespeeld heeft in de einduitslag waar twee rockbands bovenaan eindigden. 

Kijkersrecord 

Volgens de European Broadcasting Union (EBU) keken 183 miljoen kijkers uit 36 landen. De finale van de 65e editie op zaterdag 22 mei behaalde gemiddeld een tv-kijkaandeel van 44,5% - meer dan het dubbele van het gemiddelde primetime-kijkaandeel voor dezelfde groep zenders (19,4%). 

Nederland zag het grootste publiek voor de finale ooit, met +21% meer kijkers dan in 2019. Gemiddeld 5,4 miljoen kijkers keken op de avond zelf naar NPO 1, met een marktaandeel 6+ van 78,5%. Naast tv keken ook velen het Songfestival via NPO Start. Er was sprake van 736.000 live streams en via NPO Start keken ook nog eens 567.000 mensen terug. Het totale 6+ bereik van de finale (minimaal 1 minuut aaneengesloten bekeken) via NPO 1 was 8,8 miljoen op avond zelf.

Signdancers

Via NPO 1 extra (signdancers)en NPO Zappelin extra (audiodescriptie) keken 787.000 mensen minstens 1 minuut aaneengesloten naar (één van) de halve finales en/of de finale. 

 Verder was de Songfestival-app van AVROTROS – waarmee interactief het Songfestival kon worden beleefd - ook zeer succesvol: de app stond overal op nummer 1 en had in totaal 172.000 unieke gebruikers.

Italië 

In het winnende land, Italië, leverde het Eurovisie Songfestival het grootste publiek voor Rai sinds ze in 2011 opnieuw deelnamen aan de competitie na een afwezigheid van 13 jaar. Gemiddeld 4,3 miljoen kijkers keken naar de grote finale, goed voor 24,4% van het tv-kijken in het land. 

 

Zie ook:

Lees meer over:

Songfestival
Deel dit bericht met je vrienden!