dinsdag 18 januari 2022

webMagazine over stad, cultuur
en wereld

Inrichting eerste vitrine met zelfportretten van onder andere Carel Fabritius en Kees Timmer. Foto Aad Hoogendoorn

Het Depot met collectiebeheerder Saskia de Jong

30 oktober 2021 (Ronald Glasbergen)

Als we in september met coördinator collectiebeheer Saskia de Jong praten zal die middag juist weer een vrachtwagen vol kunst uit externe depots aankomen. Een groot deel van de collectie is dan al weer uit een van de externe depots naar 'Het Depot' verhuisd, het gebouw waar vanaf nu gesproken niemand meer achteloos aan voorbij gaat. Het gebouw is buitengewoon aanwezig, zowel letterlijk als in alle gedaanten die het weerspiegelt. 

'De voorbereiding heeft jaren geduurd. We wisten heel goed waar we aan begonnen. En dan kun je ook van tevoren natuurlijk al goed inspelen op wat er eventueel misschien anders zou kunnen gaan lopen en dan heel snel schakelen om het op te lossen'.

Binnen zijn overal mensen aan het werk. Het gebouw is nieuw maar moet , met zo'n onvervangbare en monumentale kunstcollecties onder het dak vlekkeloos functioneren. Er moesten 151.000 objecten verhuisd worden, vele waarvan onvervangbare waarde vertegenwoordigen. Sommige nemen niet al te veel ruimte innemen, zoals tekeningen en prenten en de dozen waarin ze zorgvuldig verpakt inliggen of kop en schotels uit zeldzame serviezen. Maar soms zijn ze groot en zwaar, zoals de schilderijen van  Anselm Kiefer of zoals de installatie Grond van Joseph Beuys die wel een hele vrachtwagen in beslag nam. 

'Buiten is het Depot een spiegelkasteel, binnen is het een glaspaleis'

In het depot kreeg alles een heel precies van te voren bepaalde plek in een van vijf passende klimaatzones in het gebouw met ieder hun eigen temperatuur en luchtvochtigheid. Die creëren een optimaal klimaat voor het behoud van kunstwerken of juist voor de bezoekers. Maar het gebowu is veel meer dan opslag. Het is een publiek Depot. De rechthoekige hal in het midden van het volume speelt daarin een hoofdrol. Eromheen liggen de opslag- en tentoonstellingsruimten plus een viertal restauratieateliers. Erdoorheen lopen de trappen, liftschachten en vitrines. Een beetje zoals in een lichte en transparante variant van de beroemde tekeningen van Piranesi. En vanaf  6 november zullen er ook drommen bezoekers doorheengaan.

  Foto Iris van den Broek

Saskia de Jong:  "We zijn hier nu op de derde  verdieping. Van buiten is het depot een spiegelkasteel, binnen is het een glaspaleis. Haast alles is glas, de liften, de vitrines, de wanden deels om de bezoekers blik op de depot ruimten te geven, zelfs de vloeren soms deels van glas."

 Saskia de jong bij de begeleiding van de inhuizing van het Depot  Foto Aad Hoogendoorn 

Saskia is een van de drie coördinatoren die de circa zesentwintig deskundige deels door Boijmans zelf opgeleide art handlers begeleidt om de kleurgecodeerde kunstobjecten op de juiste plek te krijgen. Elk object is opgemeten, gedigitaliseerd  en heeft voorver het er fysiek nog niet is zijn eigen plek. Hoe wordt je eigenlijk coördinator in zo'n prestigieus museum op zo'n belangrijke plek? Ik vraag het Saskia, terwijl we op de omloop van de derde verdieping lopen.

Coördinator collectiebeheer

Saskia de Jong:  "Ik heb de Museologie opleiding van de  Reinwardt Academie gedaan. Dat is een onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Ik ben daar afgestudeerd in 1994. Daarna ben ik via een stage eigenlijk direct hier terechtgekomen. Ik heb toen eerst de registratie gedaan van de moderne kunst. In die tijd hadden we net geautomatiseerde systemen en daar hebben we toen de moderne kunst digitaal ingevoerd. Toen dat was gedaan volgde ook nog een hele collectie prenten, tekeningen en kunstnijverheid.  Ik werkte toen op contract, dat is toen verlengd. Vervolgens ben ik gaan werken aan de digitale verwerking van bruikleenaanvragen."   

 Hier weerspiegelt het_interieur de vorm van de gevel  Foto ©Ossip van Duivenbode

"Toen mijn contract  verlengd werd kwam ook de functie projectleider presentaties vrij. Dat leek mij heel erg leuk en heb er intern op gesolliciteerd. Inmiddels heb ik dat 15 jaar gedaan tot aan de sluiting van het museum voor de verbouwing die nu gaande is. Mijn laatste project was het uitverhuizen van alle kunst daar naar externe depots. Daarna heb ik een tijd heel veel andere dingen gedaan totdat ik gevraagd werd  of ik een functie waar toen nog geen naam voor was, wilde opzetten. Dat werd dus de functie  die ik nu heb. Coördinator collectiebeheer. Per 1 april dit  jaar ben ik daar officieel mee begonnen. Dat betekent dat ik hier alles doe wat met kunstcollectie  te maken heeft. Alle logistiek in het gebouw van het depot gaat via mij,  dus alle aanwinsten, bruiklenen, interne tentoonstellingen en depots, aansturing van de collectiebeheerders."

Doorkijkje  Foto ©Ossip van Duivenbode

"De verhuizing zelf wordt gedaan door een projectleider. Die heeft ook het complete overzicht van de verhuizing.  Ik ben de centrale coördinator hier ter plaatse. Als er een transport binnenkomt kijk ik, in overleg met de projectleider,  waar de verschillende teams ingezet moeten worden en waar bijgestuurd moet worden. Als we binnenkort met deze verhuizing klaar zijn  ga ik in de  functie van collectie coördinator werken."  

Cijfers:  15.541 vierkante meter vloeroppervlakte -- Gevel: 6.609 vierkante meter glas met daarop 1664 spiegels. • 5 verschillende klimaatzones • 4 professionele restauratieateliers • BG en zes verdiepingen met kunst - op de 6e verdieping een restaurant, dakbos en uitzicht • 1.900 vierkante meter depot verhuur bestemd voor particuliere verzamelaars . Volume Gemiddeld 50 rond x 35 m3 = ca  65000 m3

 

 

Zie ook:

Lees meer over:

boijmans Kunstdepot
Deel dit bericht met je vrienden!