dinsdag 18 januari 2022

webMagazine over stad, cultuur
en wereld

Platform zero. Foto PoR

Innovatiecampus Platform Zero in Merwe4Haven (M4H) gebied

29 november 2021 (een van onze medewerkers)

Platform Zero wil met een klimaatcampus actief bijdragen aan de aspecten die voor groeibedrijven belangrijk zijn. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om een inspirerende kantoorlocatie, het aantrekken van talentvolle medewerkers en het investeringsklimaat. Van strategisch belang is ook de aansluiting op de haven, de procesindustrie, bedrijven in de maakindustrie en infrastructuur.

Magneetfunctie

Daarnaast is de kwaliteit van de reeds in het gebied aanwezige bedrijven van cruciaal belang: talent trekt talent. Partijen als sHYp (waterstof), Lightyear (elektrificatie) en Blue Alp (circulair), alle aanwezig tijdens de lancering, trekken mondiaal de aandacht met hun innovaties. Een handjevol bedrijven van een dergelijk kaliber kan bepalend zijn voor het aantrekken van andere top-initiatieven, en kan zo het hele gebied naar een hoger plan tillen.  

Goede plek

Merwe4Havens leent zich uitstekend voor een dergelijke campus, aldus mede-initiatiefnemer Auke Ferwerda. 'Het is letterlijk de plek waar haven en stad elkaar raken, waarbij de haven cruciaal is voor infrastructuur en het bedrijvennetwerk, terwijl de stad hard nodig is voor het trekken van talent, en het creëren van een internationaal uithangbord. Het is belangrijk dat innovatieve bedrijven fysiek bij elkaar zitten; klimaatvraagstukken kunnen zelden door een enkel bedrijf worden opgelost. Er is een heel ecosysteem aan topbedrijven nodig dat onderwerpen als waterstof of circulaire grondstoffen samen gaat oppakken.'

Nul-uitstoot container

Voor een aantal challenges staat Platform Zero zelf aan de lat. Zo wordt tijdens het evenement de eerste ‘Container Zero’ onthuld, een container waarvan de uitstoot voor de gehele levensloop is gecompenseerd. De internationale zeevracht biedt heel veel mogelijkheden voor het terugdringen van de uitstoot, maar er gebeurt nog te weinig. Door grote, zichtbare bedrijven uit te nodigen om de uitstoot van hun containers te compenseren met in het oog springende containers, en hier de consument bij te betrekken, kan dit in een stroomversnelling komen. Ambitie is om voor het einde van 2022 de eerste 100 duurzame containers onderweg te hebben. 

Belangrijk onderdeel van deze lancering is de aankondiging van extra investeringen in relevante technologieën in samenwerking met First Dutch, de investeringsmaatschappij van Peter Goedvolk. First Dutch heeft in vijf jaar tijd 10 miljoen euro extra te investeren in technologieën op het gebied van energie, klimaat en digitalisering.

Zie ook:

Lees meer over:

M4H klimaatdoelen innovatie
Deel dit bericht met je vrienden!