zondag 29 maart 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

In Rotterdam wordt het geld verdiend

7 maart 2013 (door Hans Roodenburg)

In Rotterdam wordt het geld verdiend; in Amsterdam wordt het uitgegeven. Deze wat overdreven gestelde uitdrukking is door bestuursadviseur en ondernemer Johan Schaberg enigszins handen en voeten gegeven. Dat deed hij nogal ironisch in een opinieverhaal in NRC Handelsblad, de in Rotterdam geboren krant die nota bene eind vorig jaar verhuisde van de ‘werkstad’ Rotterdam naar het mediacentrum van Nederland, Amsterdam.

,,Waarom slaagt Amsterdam er telkens opnieuw in een overmaat aan Haagse gelden naar zich toe te trekken?’’ vraagt hij zich af. Zijn eigen antwoord: ,,de onevenredige zware vertegenwoordiging van Amsterdam in politiek Den Haag.''

 

Aanleg Amsterdamse Noord-zuid Metrolijn kost iedere Nederlander minimaal 90 euro. Foto: iAmsterdam. (Bij de inleiding: Johan Schaberg. Videostill: The Project Network).

Cijfers
Een paar snelle cijfers van hem. Amsterdam maakt met 790.000 inwoners 4,7 procent van de Nederlandse bevolking uit. Zestien leden van de Tweede Kamer (ruim 10 procent) wonen in Amsterdam. Vier ministers en staatssecretarissen hebben er hun huis staan.
Grappig: ,,Het is begrijpelijk dat deze Kamerleden en bewindslieden zich nauwer betrokken voelen bij Amsterdamse dan Groningse onderwerpen. Al is het alleen maar omdat ze zich een beeld kunnen vormen van wijken en straten waar iets moet gebeuren,’’ schrijft hij.
Dat er Haags geld naar Amsterdam vloeit om het Rijksmuseum opnieuw in te richten is volgens hem te verdedigen als een nationaal belang. Overigens kost de vernieuwing van het Rijksmuseum miljarden, maar daarover is en was in het verleden veel minder te doen dan over de grote miljardenprojecten voor verbetering van de infrastructuur in Rotterdam (Maasvlakte 2 en Betuwelijn). Als het aan sommige (linkse) populariteitspartijen had gelegen was dat geld gestoken in verhoging van de minimumuitkeringen of in andere verzachtingen van lastenverzwaringen voor de burgers.

Vergelijking
Hilarisch is de vergelijking van Schaberg over het Amsterdamse ‘metrolijntje’ van amper 10 kilometer. ,,Dat moet ruim 3 miljard euro kosten, waarvan de helft voor rekening van het rijk. Dat is 90 euro uit de portemonnee van elke Nederlander, en voor iedere Amsterdammer bijna 2000 euro erin. Iets doen ze goed, die Amsterdammers. Terwijl de arme mensen in Noord-Groningen, waar het gas vandaan kwam waarmee al die luxe is betaald, het nakijken hebben door de scheuren in hun verzakkende muren.’’

Vernieuwing van de zeesluis naar Amsterdam lijkt geen landelijk economische reden te hebben. Foto: Haven-AmsterdamEr is volgens hem weliswaar geen officieel districtenstelsel in Nederland, maar Amsterdam is met afstand het grootste en zwaarst vertegenwoordigde district. Op deze Rotterdamse site vinden we dit natuurlijk prachtig om dat eens duidelijk te lezen. We hoeven er alleen maar aan toe te voegen dat voor belangrijke landelijke beeldvorming de media – radio/tv en bijna alle landelijke dagbladen – ook al een Amsterdamse teneur hebben.

 

Eeuwige ‘ strijd’
Schaberg noemt zelfs een schril voorbeeld met betrekking tot de eeuwige strijd Rotterdam versus Amsterdam. De voorgenomen vergroting en vernieuwing van de grote zeesluis in Amsterdam (kosten thans nog geraamd op 848 miljoen euro). Een half miljard komt voor rekening van het rijk.
,,En waarom?’’ stelt hij serieus. ,,Een haven heeft een beperkt eigen economisch stuwvermogen. Het achterland bepaalt wat er wordt verdiend. Dat is West-Europa, en Rotterdam, Antwerpen en Hamburg zijn de natuurlijke aanvoerhavens voor dat gebied. Er is geen rederij extra die deze kant uitkomt omdat Amsterdam grotere zeeschepen kan ontvangen. Volume dat straks naar Amsterdam gaat.’’

Zelfs de Betuwelijn begint nu al werkgelegenheid op te leveren. Foto: Provincie Zuid-Holland

Bezuinigen
Mooier en beter zouden wij het niet kunnen opschrijven. Als er bezuinigd moet worden op het ministerie van Infrastructuur en Milieu rept er volgens Schaberg niemand over de voor de hand liggende mogelijkheid een half miljard te besparen door de Amsterdamse sluis te schrappen.
Raadselachtige politieke besluiten noemt hij het. ,,Tenzij het te maken heeft met de overmatige vertegenwoordiging van het ‘kiesdistrict’ Amsterdam in de rijksoverheid.’’

Rest ons eraan toe te voegen dat miljardenprojecten als Maasvlakte 2 én de Betuwelijn – beide ter versteviging van de Rotterdamse haven – naar het zich laat aanzien uiteindelijk veel geld en nu al werkgelegenheid opleveren.
Maar daarover hebben we op deze site al herhaaldelijk geschreven.
 

 

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven

Vandaag&Morgen is een uitgave van Stichting Third Road. Steun onze verslaggeving op NL55 INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road