vrijdag 18 september 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

IFR 2017: Zeldzame en geruchtmakende films

24 januari 2017 (door Ronald Glasbergen)

Het IFFR programma 2017 omvat 407 films inclusief korte films en middenlange films. Gezien vanuit het perspectief van de filmliefhebber kan je de films verdelen in films die in de bioscoop komen of in een soms ver verleden al te zien zijn geweest en films die zelfs streaming of op dvd zeldzaam zijn.

Eén van de films uit die laatste categorie is ‘Yourself and Yours’ de nieuwe film van Koreaan Hong Sang Soo, maker van onder meer de geniale film ‘Oki’s movie’. Sterk verwant aan de Franse film van Eric Roehmer en Jean Luc Godard, maar heel Koreaans, slaagt Hong Sang Soo er telkens weer in om met grote aandacht voor het verhaal en met lange speculatieve dialogen, het uiterste uit zijn acteurs te halen.

Behalve het door franse actrice Isabelle Hupert wat bekendere ‘In Another Country’ draaien zijn films zelden in deze contreien in de bioscoop en zijn ook op DVD of streaming moeilijk te vinden, behalve dus op dit festival. Vorig jaar was van hem ‘Right now, wrong than’ op het festival te zien. De vorige edities van het IFFR nog een half dozijn films. Films die je tot nu toe alleen hier kan zien.

Beeld uit de film: Yourself and Yours.

 

Dat geldt ook voor de Palestijnse film waar dit jaar speciale aandacht aan besteed wordt. Palestijnse film. Niet toevallig –directeur Beyer nam er met Hany Assad meerdere films op - besteedt het IFFR aandacht aan Palestijnse film. Een deel van het programma is dan ook waarschijnlijk niet toevallig – met een festivaldirecteur die in een vorig leven zelf Palestijnse films geproduceerd heeft- aan de actuele Palestijnse film gewijd. Eén van de films die in dat verband aan de hand van de omschrijving ‘een stoomcursus in de filmische representatie van Palestina van de afgelopen veertig jaar’ boeiend klinkt is ‘Perpetual Recurrences’ (Reem Shilleh, 2016). Ook de openingsfilm van het festival, de internationale première van ‘Lemon’ debuutspeelfilm van Janicza Bravo die eerder indruk maakte met de korte film ‘Gregory Go Boom’ (2013) heeft nog geen Nederlandse distributeur.

Dan zijn er de films, die binnenkort in de Nederlandse bioscoop te zien zijn, die dus door Nederlandse distributeurs al bioscoopwaardig geacht zijn. Eén daarvan is de film ‘Chez Nous’ waarover in Frankrijk begin januari het debat is uitgebroken terwijl vrijwel niemand de film nog gezien heeft. De film gaat in dat land pas op 22 februari in première. Wel staan er trailers op internet en gaan de verhalen over de film rond. De film gaat over de dochter (Emilie Dequenne) van een communist. Ze wordt gevraagd om burgemeester van het kleine stadje Henard in Noord Frankrijk te worden voor de extreem rechtse partij ‘Patriotisch Blok’ . Die partij wordt aangevoerd door de hoogblonde Agnes Dorgelle (Catherine Jacob). Erg moeilijk is het niet in ‘Patriotisch Blok’ het Front Nationale te herkennen, in Agnes Dorgelle. FN aanvoerster Marine Le Pen en in Henard het plaatsje Hénin-Beaumont waar het FN de scepter zwaait. een extreem rechtse partij voor die wel duidelijk erg veel op het FN en op Marine Le Pen lijken.

Nicolas Bay, tweede man achter Marine Le Pen en secretaris van de partij verklaarde begin januari in ‘La Nouvelle édition’ over de film: Het is een duidelijk anti Front Nationale propagandafilm die is gefinancierd met subsidie geld van het CNC (Centre National du Cinéma). Gilbert Collard een andere FN prominent raasde op Twitter : In de voetsporen van Goebbels produceert het systeem op onze kosten de film ‘Chez nous’ , een anti FN propagandafilm.

Beeld uit de film: Chez Nous.

Nee, zegt regisseur Lucas Belvaux in een interview met het Duitse TV programma Europa Magazine de film behandelt een actuele thematiek van opkomende populistische partijen die overal in Europa de plaats van klassiek links overnemen. Waarschijnlijk is beide waar. Een Franse film, die speelt in Franse industriële noorden en een niet al te gunstig geportretteerde hoogblonde vrouw als rechtse partijleider in Frankrijk in verkiezingstijd, is een betwistbare stellingname. Maar ook: populaire populistische partijen die ontevredenen over de bestaande politieke constellatie van links en recht onder hun vleugels verzamelen zijn een wijder, niet specifieke Frans verschijnsel.

De financiering intussen staat uitgelegd in het Franse tijdschrijft L’ Express. Anders dan de woedende Front Nationalers beweren wordt minder dan 3% van de film betaald uit publieke middelen. Intussen is alle ophef uitstekende reclame voor ‘Chez Nous’.

Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) is van woensdag 25 januari tot en met zondag 5 februari 2017.

Foto's © IFFR

Nog een beeld uit de film Chez Nous.

 

Deel dit bericht met je vrienden!