woensdag 16 juni 2021

webZine over stad, cultuur
en wereld

Onwennige vader Markus en dochter Mathilde. Still IFFR

IFFR 2021 Dagboek (2) 'Riders of Justice'

2 februari 2021 (Ronald Glasbergen)

In de film Riders of Justice van de Deen Anders Thomas Jensen, de openingsfilm van het 50e IFFR, gaat een groepje uitzonderlijke mensen - stuk voor stuk freaks - met geheel verschillende motieven achter de mogelijke aanslagplegers op een trein aan. De motieven zijn alles hier. Het recept is actie gemengd met beschouwelijkheden over alles en nog wat. De als tragi-komedie omschreven film wordt zo, met dank aan de uiteenlopende motieven van de speurders tot genremix. Maar actie overheerst. Die actie wort gelegitimeerd door Markus (Mads Mikkelsen),  een Afghanistanveteraan met een Post Traumatic Stress Syndroom (PTSS). Geweld is de primaire uiting van iedere negatieve emotie die bij hem emotie geworden is, zou je kunnen zeggen. Bovendien komt tijdens zijn dienst in Afghanistan bovenop zijn PTSS nog een tweede trauma: de plotselinge en gewelddadige dood van zijn echtgenote. Zo keert hij terug naar huis. Zijn dochter, die het ongeluk van dat zijn vrouw doodde overleefde, is degene waarvoor hij terugkeert.

Otto (Nikolaj Lie Kaas), een lichamelijk gehandicapte statisticus en een overlevende van het treinongeluk, meldt zich bij Markus. Otto gelooft niet dat de treinramp toeval was. De statisticus wordt geholpen door een computernerd (Roland Møller) en hacker (Nicolas Bro). Samen met het gewelddadig potentieel van Markus vormen ze een team dat zelf op onderzoek uitgaat naar de daders van wat voor de politie nog steeds een ongeluk is. Voeg daar nog de eigenwijze dochter (Andrea Heick Gadeber) en haar, met enige psychologische kennis gezegende vriendje (Jesper Ole Feit Andersen), een toevallig bevrijde jonge mannelijke prostituee (Gustav Lindh) aan toe en je hebt de set karakters en interacties die het wraakvehikel onderhoudend maken. De film maakt verder evenals de vier protagonisten niet echt veel werk van het plot of de waarheid, en het toeval in het ene, zoals Otto uitlegt in de film, leidt tot het andere en uiteindelijk is de werkelijkheid zo ingewikkeld dat niemand er meer chocola van kan maken. Dus dan maar recht door zee op je instinct af, geholpen door de zee van informatie die internet ter beschikking heeft en door de gewelddadigheid van Markus die hopelijk door catharsis dood of levend tot ‘genezing’ komt. Win-win voor de liefhebbers van actie en tegenstanders van geweld, win-win voor de personages in de film en met de eer van openingsfilm op een gerenommeerd festival als het IFFR, voorlopig ook voor de makers.   

Zie ook:

Lees meer over:

IFFR film
Deel dit bericht met je vrienden!