Het maakproces van de depot vitrines van Marieke van Diemen (+Video)

27 december 2021 door een van onze redacteuren
Het maakproces van de depot vitrines van Marieke van Diemen  (+Video)
Marieke van Diemen West-Germany vazenverzameling Foto Allard Bovenberg

Het hele maakproces en de plaatsing van de vitrines in het depot zijn te zien in een  videoportret van Museum Boijmans van kunstenaar Marieke van Diemen. Boijmans filmt haar in haar atelier in Amsterdam, filmde de reis van de vitrine's en laat zien hoe de vitrines en al het glaswerk uiteindelijk in het depot worden geplaatst.

Beeldend kunstenaar en verzamelaar Marieke van Diemen (3 december 1959) bestudeert de vanzelfsprekendheid van de waarneming in het algemeen en in het museum in het bijzonder. In het verlengde daarvan kijkt zij hoe voorwerpen zich aan ons presenteren. Haar werken spelen een subtiel spel met de conventies van “het tonen”. Autonoom kijken, het kijken uit de macht der gewoonte losweken, zou je het thema kunnen noemen dat al haar werk, ook haar werk in opdracht en fotografie, verbindt.

Haar kunst valt samen met de presentatie ervan. Van Diemen woont en werkt in Amsterdam. Haar ontwerp in het depot is The Maze: een driedimensionaal doolhof in het atrium met zwevende vitrines waarin kunstwerken en voorwerpen uit de depots worden getoond.  

In het midden van het depot bevindt zich een grote rechthoekige open ruimte, het Atrium, die van de begane grond tot aan het dak van het gebouw loopt. Deze centrale ruimte is 40 meter hoog, 28 meter breed en 6 meter diep. De ruimte wordt doorkruist door zigzagtrappen à la Giovanni Piranesi en er zijn twee glazen liftschachten die de kopse kant van het Atrium afsluiten. Eén schacht is bestemd voor de kunstlift. De andere schacht is onderverdeeld in twee personen liften. Tussen de trappen en liften door, moest een concept bedacht worden om steeds een wisselend deel van de collectie te presenteren. Hiervoor is Marieke van Diemen gevraagd.

Dragers

Van Diemen verzamelt ‘dragers’: zowel in functionele als in overdrachtelijke zin. Zo is haar West-Germany vazenverzameling uitgegroeid tot een steeds veranderende vazententoonstelling. Vanaf 1950 heeft de Duitse keramische industrie grote aantallen vazen geproduceerd, die in een oneindige hoeveelheid van vormen, kleuren en formaten bestaan. Marieke boog zich over de vraag hoe dit eens zo populaire, typisch industriële massaproduct, opnieuw kan worden getoond en geïnterpreteerd. Een ander werk van Van Diemen is De beeldengalerij (‘Passage II’, 2001-2018) in de Statenpassage van de Tweede Kamer. Ook kunstproject ‘Coloured Matters’ in het Asielzoekers Aanmeldcentrum in Ter Apel staat op haar CV en het Prentenkabinet in Museum Boijmans Van Beuningen is een ontwerp van haar.

 

 Marieke van Diemen Statenpassage Tweede Kamer. Foto Allard Bovenberg

Prentenkabinet Museum Boijmans Van Beuningen

Prentenkabinet Museum Boijmans Van Beuningen Foto Allard Bovenberg

  Foto (boven en onder) Allard Bovenberg

West-Germany vazenverzamelingMarieke van Diemen West-Germany vazenverzameling Foto Allard Bovenberg

 

 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.