woensdag 1 april 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Haven mag nooit uitverkocht zijn!

10 september 2012 (door Hans Roodenburg)

Zelfs de vanuit Rotterdam werkende journalist Theo Jongedijk van de Amsterdamse De Telegraaf is er nu van overtuigd: de Rotterdamse haven vormt een onmisbare schakel in de Nederlandse economie.
,,Een belangrijk deel van alles wat er in Nederlandse en Europese winkels en via hetinternet te koop wordt aangeboden,komt via de haven van Rotterdam dit continent binnen,’’ schrijft hij in een door hem geschreven herziene versie van zijn persoonlijk boek ‘Het verhaal achter het Krantenverhaal’.


Als nu De Telegraaf ook nog eens wat meer aandacht besteed aan de haven van Rotterdam en wat minder aan de nabije economische motor ‘Amsterdam Airport’ komt het helemaal goed met de visie in Nederland op de economische kracht van dit gebied. En gewaagd te stellen, misschien ook wel met hun, te lage, oplage in de regio Rotterdam.
Want over het algemeen is het met de papieren media mager gesteld als het over de berichtgeving in de haven gaat. De populariteitsformule van het sinds 2005 bestaande AD Rotterdams Dagblad gebiedt dat er geen plaats meer is voor opinies, meningen en diepe achtergronden. Dat was bij zijn voorganger, het nog zelfstandig gemaakte Rotterdams Dagblad, wel even anders, laat staan bij diens voorgangers het Rotterdams Nieuwsblad en het Vrije Volk.

Scheepvaartredactie
De laatste regionale kranten gaven aan de haven van Rotterdam alle prioriteiten in de bezetting van de redactie. Ze hadden zelfs nog eigen ‘scheepvaartredacteuren’. Moet je nu eens mee aankomen bij de editie van het AD in Rotterdam.
De regionale omroep RTV Rijnmond heeft natuurlijk ook wel aandacht voor de haven, maar dit medium is nogal vluchtig en moet je toevallig ‘aan’ hebben staan. NRC Handelsblad, dat in het najaar van Rotterdam naar Amsterdam verhuist, straalt op zijn ruim bedeelde economiepagina’s een en al ‘financiën’ uit waarvan Amsterdam het centrum is.
Op de valreep voor de verhuizing heeft NRC Handelsblad zowaar een havenserie gestart, kennelijk om een redacteur hierover wat meer kennis bij te brengen. Een collega die zich eerst heeft verzet tegen de verhuizing naar Amsterdam, maar bij de meerderheid ter redactie niet de handen op elkaar kreeg, twittert mij droogjes: ,,Mijn krant neemt de haven weer serieus. Dat is winst!’’
Over De Volkskrant hebben we het hier maar niet. Dit zure – te ver kritisch doorslaande - dagblad heeft altijd al geprobeerd Rotterdam en zijn haven te diskwalificeren.

Gebrekkige kennis
In zijn boek pakt Theo Jongedijk ook de Amsterdamse concurrent Trouw aan. De ochtend na de sluitingsceremonie van de zeewering van Maasvlakte 2 medio juli 2012 door koningin Beatrix vroeg Trouw zich in een commentaar af of de uitbreiding van de haven met nog eens 20 procent in oppervlakte de investering van ongeveer 2 miljard euro wel waard was.
,,Alleen die vraag stellen, geeft al blijk van gebrekkige kennis,’’ schrijft hij.
De ‘oude’ haven van Rotterdam (te weten de complexen Botlek, Europoort en de al bestaande Maasvlakte) is volgens hem zo goed als vol. ,,Uitverkocht! Wat zou het effect zijn als Rotterdam de komende decennia dat bord voor de ingang zet? Juist ja, andere havens in de ‘Range’ zouden het gat heel snel opvullen. Gaat u maar naar de concurrent!’’
Met de ‘range’ Hamburg-Le Havre bedoelt hij de verzameling grote havens in het noordwesten van Europa. Rotterdam is de grootste haven van Europa voor goederenoverslag en verwerkt jaarlijks ruim 440 miljoen ton. Dat is meer dan de overslag van Antwerpen en Hamburg samen.

Werkgelegenheid
Wordt de positie van Rotterdam uitgehold dan kost dat volgens hem niet alleen overslag en banen in de haven, maar ook werkgelegenheid in het achterland. ,,Rotterdam is meer dan welke andere haven de toegangspoort tot Europa. Die positie is het beschermen waard en dat mag best wat kosten, want het is een investering voor decennia, ook ten bate van komende generaties.’’
Drie hoofdstukken in zijn boek zijn gewijd aan specifieke kenmerken van de haven. De rest gaat over de voor de handliggende onthullingen van De Telegraaf waar Jongedijk (61) persoonlijk bij betrokken is geweest. ,,Het gaat over mijzelf en ik ben een hele nette verslaggever,’’ vertelde hij mij om aan te geven welk negatief beeld bij de niet-lezers van De Telegraaf vaak bestaat.

In het boek komen onder andere aan de orde het ‘vreemd gaan’ van Ruud Lubbers, die de langstzittende premier van ons land was en de nog steeds onopgehelderde moord op meesteroplichter Paul Nieto eind 1994 in het centrum van Rotterdam.

‘Het verhaal achter het Krantenverhaal’ is gratis te downloaden op www.leesfanaten.nl.


Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven

Vandaag&Morgen is een uitgave van Stichting Third Road. Steun onze verslaggeving op NL55 INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road