zaterdag 19 september 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Groen- wit –groen (1)

10 juni 2011 (door Geert-Jan Laan)

Groen – wit – groen, de kleuren van de oude Rotterdamse Holland Amerika Lijn. Of zoals destijds wel aan boord werd gegrapt: ,,Groen – wit- groen, wij het werk en zij de poen.’’

Maar dat is echt verleden tijd. En dan nu het goede nieuws. Begin juli vertrekken mijn geliefde en ik met de eenmalige overtocht van de ms Rotterdam vanaf de Wilhelminakade via Southampton naar New York. De nu Amerikaanse Holland America Line besteedt hiermee aandacht aan het feit dat 125 jaar geleden de eerste overtocht van Rotterdam naar New York plaatsvond.

Natuurlijk ben ik ook al op de oude ss Rotterdam geweest. Dat opknappen heeft een paar centen gekost en ik begrijp dat de woningbouwcorporatie die dat allemaal heeft betaald er nu snel vanaf wil. Maar hij ligt er toch maar. Een mooi schip, maar zelf was ik meer onder de indruk van de majestueuze ss Nieuw Amsterdam, waarop ik in 1959 en 1961 als liftboy en als hospitaalbediende heb gevaren.

 

Ik zeg het nog maar een keer. Er is niets mooiers dan met een schip de Hudson op - en New York binnen te varen. In de ochtendnevel komt de stad New York als door een reusachtige hand getild omhoog.

Het doet me dan ook een bijzonder groot genoegen dat de nieuwe Holland America Line voor het jaar 2012 opnieuw Rotterdam als thuishaven voor de ms Rotterdam heeft gekozen. De Amerikanen beheren het Rotterdamse erfgoed trouwens goed. De schepen hebben namen als Volendam, Veendam, Zaandam, Maasdam, Ryndam en Nieuw Amsterdam.

 

De Nieuw Amsterdam waarop ik heb gevaren had een snelheid van 20.5 knopen. De nieuwe ms Rotterdam vaart 25 knopen. Niet eens zo veel sneller dus. In de Tweede Wereldoorlog toen het schip als troepentransportschip vele duizenden militairen heeft vervoerd was het een van de snelste passagiersschepen. Zo snel dat – hoewel er kanonnen waren en dieptebommen – de Duitse duikboten ze nooit konden bijhouden.

In 1974 toen de Nieuw Amsterdam gesloopt dreigde te worden heeft de Rotterdamse havenwethouder drs. H.J. Vierssen nog geprobeerd de Nieuw Amsterdam voor goed in de Parkhaven te laten afmeren. Het Vrije Volk liet dat toen zien met een indrukwekkende fotomontage. Stel je voor. Links boven de Euromast en dan vrijwel over de volle lengte van de Parkhaven de Nieuw Amsterdam in al haar glorie. Bij de bouw van de Nieuw Amsterdam in 1938 werden meer dan honderd Nederlandse beeldend kunstenaars en ontwerpers ingeschakeld.

Ik noem een paar namen. Meubelen van Willem Gispen, Paul Citroen verzorgde de schilderingen op het glas achter de cocktailbar. Het zwembad in de eerste klasse had een bodem van echt Delfts blauw. Dat was 1938 en mede dankzij de Duitse herbewapening herstelde Rotterdam zich van een diepe crisis. De havenarbeiders noemden de Nieuw Amsterdam ook wel smalend ‘de bontjassenschuit’.

Toen op 10 april 1946 de Nieuw Amsterdam – nog in de grijze oorlogskleuren – voor het eerst na de oorlog de Nieuwe Waterweg en de Nieuwe Maas opstoomde op weg naar de verwoeste stad zag het zwart van het volk langs de oevers. De meesten konden hun tranen niet bedwingen.

Ik kom daar nog wel eens op terug.

 

Deel dit bericht met je vrienden!