zaterdag 19 september 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Groei haven zet door ondanks crisis

16 oktober 2015 (door Hans Roodenburg)
De haven groeit door ondanks de economische crisis tussen 2009 en 2014. De overslag van goederen in de Rotterdamse haven is de eerste negen maanden met 5,4 procent toegenomen.


Allard Castelein is de topman (CEO) van Havenbedrijf Rotterdam: ,,De groei is vrijwel volledig te danken aan de toename van de overslag van ruwe olie en olieproducten. De meeste andere goederensoorten werden in vergelijkbare hoeveelheden overgeslagen als vorig jaar. Omdat olie ongeveer de helft van de overslag uitmaakt komt de haven op een mooi groeicijfer uit.’’

De droge bulk is doorgaans een stabiele sector maar op dit moment blijft de overslag van ijzererts wat achter. Foto: Port of RotterdamStabiel
De droge bulk is doorgaans een vrij stabiele sector, maar op dit moment blijft de overslag van ijzererts en agribulk (landbouwproducten) volgens hem wat achter. In de containersector draaien de nieuwe terminals (op Maasvlakte 2) nog niet op volle snelheid.
De overslag van ruwe olie nam met maar liefst 8,5 procent toe. Belangrijkste oorzaak is de lage olieprijs die zorgt voor goede marges waardoor de raffinaderijen meer ruwe olie verwerken dan vorig jaar.
Dit geldt niet alleen voor de vijf raffinaderijen in Rotterdam en de vijf in Duitsland, Antwerpen en Vlissingen die vanuit Rotterdam (vaak per pijpleiding) bevoorraad worden, maar ook die in Rusland. Vooral het laatste land produceert relatief veel stookolie dat via Rotterdam verscheept wordt naar het Verre Oosten. Dit is de belangrijkste reden waarom de overslag van olieproducten met 22,1 procent toenam.

Verdubbeling
De overslag van LNG verdubbelde bijna. Doordat de gasprijzen in Azië flink zijn gedaald en nu vergelijkbaar zijn met die in Europa, neemt de aanvoer hier toe. Absoluut gezien is de omvang van de LNG-overslag nog beperkt. Het overig nat massagoed daalde 1,2 procent. In totaal werd 12,5 procent meer nat massagoed overgeslagen.
De overslag van containers lag de eerste negen maanden gemeten in TEU (maat voor containers) 1 procent boven het niveau aan vorig jaar. In tonnen was de overslag vrijwel gelijk.
Oorzaken zijn de lagere Chinese export, vertraging van de groei van opkomende economieën zoals Brazilië, en de verslechtering van de Russische economie waardoor er minder doorvoer van containers (shortsea- en feeder-verkeer) naar deze regio is.

Deel dit bericht met je vrienden!