woensdag 29 september 2021

webMagazine over stad, cultuur
en wereld

APTM terminal. Foto Danny Cornelissen Havenbedrijf Rotterdam

Kwartaalgroei kolen in haven + 25%

7 mei 2021 (een van de redacteuren)

De goederenoverslag van de Rotterdamse haven groeide het eerste kwartaal met 3% mede dankzij de overslag van steenkool. Opmerkelijk in tijden van klimaattransitie tegelijk ook niet verbazingwekkend door de relatief koude winter waardoor de vraag naar energie toenam. En het gaat om grote volumes. 

Rotterdam vormt het hart van de kolenoverslag in Europa. Geen enkele haven slaat meer energiekolen en cokeskolen over als de haven van Rotterdam. De haven van Rotterdam is niet alleen een doorvoerhaven van kolen voor energiecentrales en hoogovens in Duitsland, Frankrijk, België en Nederland: in het Rotterdamse havengebied zelf bevinden zich ook vier kolencentrales.

Toch groeide met dank aan de koude winter de overslag van biomassa nog iets harder met 36,7 % tegen kolen met een plus van 25,2 %  naast minerale olie plus 18,7%.  Ook werden er meer containers afgehandeld (+ 4,5%). Dalingen waren er overigens te zien in de overslag van LNG (-26,8%), agribulk (-8,6%) en overig nat massagoed (-2,8%). Netto een positief resulltaat voor de economie, zeker als herstel uit de coronaperiode, maar slechter nieuws voor het klimaat. Dat kolen en klimaatransitie  samen geen onverdeeld simpel verhaal vormen laat het stuk zien dat het havenbedrijf hierover in begin 2018 publiceerde en dat wij voor deze gelegenheid elders op deze site herpubliceren.     

Amer 9 centrale 

De overslag van biomassa nam toe als gevolg van sterk opgevoerde bijstook in de Amer 9 centrale in Geertruidenberg. Binnen het segment kolen was sprake van een sterke vraag naar energiekolen als gevolg van de koude winter. Ook een aantrekkende vraag naar cokeskolen was positief voor de kolenoverslag. De stukgoedoverslag nam toe door groeiende vraag naar non-ferro en staal.

Olieproducten

De overslag van olieproducten groeide vooral door meer af- en aanvoer van stookolie en gasolie/diesel. Zo zorgde het laden van twee mammoettankers (VLCC) met stookolie voor transport naar Singapore voor meer overslag.

Containers

Bij containers steeg het aantal TEU (standaardmaat) met 4,5%. In deze standaardmaat gemeten, groeide het volume als gevolg van de sterke vraag naar consumentengoederen. Dat de overslag gemeten in tonnen licht daalde (-0,7%), kan enerzijds worden verklaard door een stijging van het aantal lege containers en anderzijds door een gemiddeld lager gewicht per container.

LNG

De volumedaling bij LNG werd veroorzaakt door geringere importen. Hogere prijzen in Azië zorgden ervoor dat transport naar die markt aantrok. De daling bij agribulk kan worden toegeschreven aan ruime voorraden. Binnen het segment overig nat massagoed groeide de overslag van biobrandstoffen licht. De overslag van plantaardig massagoed en chemie gaven daarentegen dalingen te zien.

De RoRo overslag (+3,4%) lag in het eerste kwartaal op een normaal niveau. Dat mag opmerkelijk worden genoemd, gezien de post-Brexit situatie waarin douaneformaliteiten gelden sinds 1 januari.

Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam: “Het toegenomen overslagvolume in het eerste kwartaal geeft over het geheel genomen een positief beeld. Voor ondernemingen in handel en logistiek blijven het evenwel turbulente tijden. De meest actuele uitdaging is de logistieke afhandeling na de Suez-stremming. Havenbedrijf Rotterdam zet daarbij alles op alles om zijn klanten bij te staan, bijvoorbeeld met een real-time overzicht van aankomsttijden op alle deepsea terminals.”

 

Zie ook:

Lees meer over:

haven olie LNG biomassa kolen
Deel dit bericht met je vrienden!