donderdag 23 september 2021

weekZine over stad, cultuur
en wereld

Goed jaar voor het Stedelijk Museum Schiedam

2 januari 2019 (de redactie)

Het Stedelijk Museum Schiedam kijkt terug op een goed jaar. In 2018 kwamen op de bijna twintig tentoonstellingen en vele evenementen 53.000 bezoekers af, een stijging van ruim 8 % ten opzichte van vorig jaar. Het jaar sluit af in kerstsfeer met unieke, handgemaakte kerststallen en Kerstival, het festival in het teken van kerst met voor families elke middag leuke dingen om te doen. Tegelijkertijd zijn de tentoonstelling Corneille, zijn wereld, Familie, Ma en de liefdescollages van kunstenaar Gijs Assmann te zien.

Samenwerking
De stijging van het aantal bezoekers zet door, concludeert directeur Deirdre Carasso. Net zo belangrijk zijn de vele samenwerkingen die in 2018 zijn aangegaan en versterkt. Het museum weet verschillende groepen met elkaar te verbinden. Nieuw is Mijn Schiedam waarbij het museum samen met mensen uit de stad werkt aan projecten van, door en voor de gemeenschap. Tegelijkertijd is Mijn Schiedam onderdeel van een vernieuwend internationaal samenwerkingsverband. Mede dankzij verschillende samenwerkingen brengt het museum de stad vrijwel wekelijks positief in nieuws.

Onderwijs op maat
In 2018 bouwden we samen met het onderwijs aan gezamenlijke educatieprojecten in de klas en in het museum. Met die op-maat-aanpak bereikten we leerlingen die niet eerder in het museum kwamen. Nieuw is de samenwerking met de Schravenlant Dansmavo in Schiedam. Geïnspireerd door de tentoonstelling Familie maakten de leerlingen verschillende dansen die ze in de tentoonstellingszalen presenteerden aan medeleerlingen. Lokaal zette het museum de samenwerking voort met bijvoorbeeld het Suikerzoetfilmfestival en Open Expo, waarbij het museum vier dagen lang thuisbasis was voor Schiedamse kunstenaars, inclusief een introducee van buiten de stad.

Landelijk
Landelijke en lokale/regionale tentoonstellingen en projecten wisselden elkaar in 2018 af. In het verlengde van de tentoonstelling Familie sloten we het jaar af met foto’s die Margi Geerlinks maakte van de dementerende moeder van Hugo Borst. Het jaar begon met de landelijke samenwerking met de Volkskrant en de Avrotros bij de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs. Buiten de grenzen werkten we samen met M-Museum Leuven bij de tentoonstelling van Edgard Tytgat. Deze ‘Chagall van Vlaanderen’ zorgde tijdens de zomermaanden voor volle museumzalen, samen met De tuinen van Elspeth Diederix.

SCHUNCK*
Ook binnen Nederland werken we samen met andere musea, waaronder SCHUNCK*, Heerlen. Met dank aan het Mondriaan Fonds stemmen we het verzamelbeleid op elkaar af en waren de gezamenlijke aankopen eerst in Heerlen en vanaf juni in Schiedam te zien. De tentoonstelling werd geopend door de wethouder van cultuur van Schiedam. Aan het begin van het jaar was zij één van de lijsttrekkers met een favoriet werk uit de collectie bij de tentoonstelling De lijsttrekkers kiezen. Daaraan deed ook burgemeester Cor Lamers mee.

Wij waren de Gusto
Meerdere samenwerkingen waren er ook bij de tentoonstelling Wij waren de Gusto met foto´s van de legendarische werf uit de collectie van het Nederlands Fotomuseum. Daarbij werkten we onder andere samen met de Stichting Erfgoed Werf Gusto en de Historische Vereniging. Een groot aantal lokale partners was ook betrokken bij de tentoonstelling Uit het depot: werk in uitvoering, waarbij we voor het eerst 1.000 historische voorwerpen - 10% van de historische collectie - onder de loep namen.

Verwacht
In 2019 opent de tentoonstelling Manzoni in Holland, het eerste grote overzicht in Nederland van deze belangrijke vernieuwer uit de twintigste eeuw. Hij had grote invloed op Nederlandse nul-kunstenaars en raakte internationaal bekend door zijn Merda d’Artista, blikjes met poep van de kunstenaar. Vanaf half maart hangt één van de belangrijkste werken van Mark Rothko in het museum. Bijzonder is dat je die publiekstrekker van Museum Boijmans van Beuningen helemaal in je eentje mag bezoeken.

Foto-onderschrift: Nu te zien: Kerststallenshow en Corneille, Petite Musique du Printemps, 1987. Die Galerie, Frankfurt am Main, © Natacha en Dimitri Beverloo – Pictoright Amsterdam 2018

 

Deel dit bericht met je vrienden!