vrijdag 27 mei 2022

webZine over Stad, Cultuur
en Wereld

Gerard Deen

Gerard Deen havenman van het jaar 2011

5 december 2011 (de redactie)

De Stichting Havenman van het Jaar in Rotterdam heeft binnen-vaartondernemer Gerard Deen uit Zwijndrecht verkozen tot Havenman van het Jaar 2011.

Hij krijgt de onderscheiding voor zijn bijzondere inzet ditjaar met de ontwikkeling en bouw van het ‘groene schip’ Argonon,het eerste binnenvaartschip ter wereld dat kan varen op vloeibaar aardgas (80 procent) en diesel (20 procent). Het schip is recent gedoopt en in de vaart gekomen.

Gerard Deen is de 31ste Havenman van het Jaar en de eerste die is benoemd door de Stichting Havenman van het Jaar. Hij volgt Ronald Paul op, de projectdirecteur van de Rotterdamse havenuitbreiding Maasvlakte-2 die vorig jaar werd geëerd met deze onderscheiding.

 

Havenpersclub Kyoto

Paul was de laatste Havenman van het Jaar die werd gekozen door de leden van de Rotterdamse Havenpersclub Kyoto. De vereniging van onafhankelijke journalisten werd in april van het jaar opgeheven, na een bestaan van precies 55 jaar.

Het laatste besluit van bestuur en leden van Kyoto was de wens om de tot traditie verworden uitreiking van de onderscheiding Havenman van het Jaar in stand te houden. De Stichting Havenman van het Jaar heeft die taak op zich genomen.

Geheel naar traditie van de opgeheven Havenpersclub Kyoto wordt de onderscheiding uitgereikt op de tweede maandagavond van het nieuwe jaar (9 januari 2012) tijdens een feestelijk Captains Diner aan boord van de Smaragd-2.

Voorzitter Theo Jongedijk van de Stichting Havenman van het Jaar zal dan nader ingaan op de argumentatie van de Verkiezingscommissie.

 

Voormalige leden

De kern van de Stichting Havenman van het Jaar bestaat uit een bestuur van vier voormalige leden van Havenpersclub Kyoto. Dit kwartet van onafhankelijke journalisten maakt ook deel uit van de Verkiezingscommissie die in totaal elf leden telt. Hierin hebben verder zitting de drie laatst gekozen havenmannen van het jaar, het laatst gekozen jong haventalent en drie sponsoren van de Stichting Havenman van het Jaar.

Recent is er overigens een rapport uitgebracht van het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) over de transportsector in 2050, met als doel de uitstoot van CO2 – dat het klimaat aantast – fors terug te brengen. Op deze lange termijn wordt verwacht dat trucks, schepen en vliegtuigen het best gebruik kunnen maken van biologische brandstoffen (gemaakt uit gewassen).

Daarnaast zal door de beperkte beschikbaarheid van biobrandstoffen met name de scheepvaart en luchtvaart zich moeten gaan richten op waterstofcellen voor aandrijving. Het instituut verwacht dat in 2050 tussen 35 en 40 procent van deze sectoren op deze brandstof is overgegaan.

 

Deel dit bericht met je vrienden!