donderdag 29 oktober 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Fraude kilometerstanden kost autokopers jaarlijks meer dan 100 miljoen

19 oktober 2020 (door de redactie)

Het manipuleren van de kilometerstanden is nog nooit zo eenvoudig geweest als nu. Je koopt voor rond €200,- een apparaatje, plugt het in je autoelectronica en je bent klaar. Daarom is het ook nog nooit zo wijdverbreid geweest als nu, zeggen experts op deutschlandfunk.de. Het is strafbaar, maar wie gaat er nu in de bedrading op zoek?  

Het manipuleren van kilometertellerstanden is strafbaar, omdat een auto waarvan de teller is teruggedraaid, onveilig kan zijn en duurder is in de aanschaf en in het onderhoud. De koper wordt bedrogen. Omgerekend kost fraude met kilometertellers naar schatting jaarlijks zo’n 110 miljoen euro aan teveel betaalde aanschafkosten en achterstallig onderhoud. De RDW registreert sinds 2014 de tellerstanden van auto’s en lichte bestelwagens. Door tellerstanden regelmatig te registreren en met elkaar te vergelijken, valt het op als een tellerstand niet logisch is en er dus mogelijk sprake is van fraude. Die fraude met kilometertellerstanden van auto’s wil de regering via een wetsvoorstel nog beter gaan aanpakken.

Mileage Freezers verboden

Zo worden de apparaten die de teller van een motorvoertuig kunnen manipuleren verboden en wordt op meer momenten de tellerstand geregistreerd. Ook voor motorfietsen komt er een tellerregistratie. De ministerraad heeft daarmee ingestemd op een voorstel van minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.

Er zijn momenteel apparaten op de markt die ervoor zorgen dat tijdens het rijden geen of slechts een beperkte hoeveelheid kilometers wordt bijgeschreven op de teller. Met een verbod op de invoer, de verkoop en het in voorraad hebben van deze apparaten, wordt fraude verder aangepakt.

Naast het verbieden van deze apparaten, wordt ook de registratie van tellerstanden verbeterd. Relatief nieuwe voertuigen zijn nog niet APK-plichtig en hebben vaak weinig tot geen grote reparaties of onderhoudsbeurten nodig. Er worden dan weinig tellerstanden geregistreerd omdat het aantal garagebezoeken beperkt is. Dat maakt deze categorie voertuigen kwetsbaar voor fraude. Daarom gaat verplichte registratie van de kilometerstand gelden bij alle reparatie-, onderhouds- en bandenwisselbezoeken. Nu geldt die verplichting alleen bij reparaties boven de 150 euro.

Ook fraude bij motoren

Daarnaast komt er een verplichting voor tellerstandregistratie bij motorfietsen bij de overschrijving van het kenteken en bij reparatie, onderhoud en bandenwissels. Vanwege fraude met tellerstanden betaalt naar schatting 10 tot 20 procent van de kopers teveel voor een tweedehands motor. Zij lopen bovendien het risico een onveilige motor aan te schaffen.

De verplichting tot registratie van de kilometerstand bij demontage was al vervallen. De laatste tellerstand doet er namelijk in de meeste gevallen niet meer toe, omdat het voertuig dan gesloopt wordt.

Als het aan het kabinet ligt, gaan de nieuwe regels per 1 juli 2021 in. Het voorstel wordt nu aan de Tweede Kamer gezonden.

Lees meer over:

Fraude
Deel dit bericht met je vrienden!