woensdag 23 september 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Cai Cohrs en Paula Beer in Werk Ohne Autor Still Filmdepot

Film in Focus: 'Werk Ohne Autor'

14 augustus 2020 (door Ronald Glasbergen)

Duitsland heeft als natie excessief veel misdaden begaan maar heeft daarmee ook een boeiende geschiedenis. Florian Henckel von Donnersmarck (1973) hoort bij een generatie Duitse filmmakers die de de film uit dat land nieuwe lading en betekenis geven. Von Donnersmarck 'maakte' eerder - schreef en regisseerde - de in 2006 uitgebrachte film 'Das Leben der anderen', over een Stasiagent die een door de Oostduitse geheime dienst verdachte schrijver moet afluisteren. Die film die de obsessie van controle over zijn burgers van een autoritair regime en de mentale corruptie die dat te weeg kan brengen sterk verbeeldde, was zeer succesvol. Elf jaar later in 2017 komt  Von Donnersmarck ijzersterk terug met een film die nog dieper in de geschiedenis teruggrijpt en die de tijd van deopkomst van het nazidom tot aan heden beschrijft aan de hand van het leven van een klein jongetje en diens tante die een bijzondere  band ontwikkelen.

Het jongetje wordt een man en ontwikkeld zich binnen het Oostduitse systeem tot een succesvol sociaalrealistisch schilder. Daar begint het verhaal pas. Wat volgt maakt de film des te interessanter als geschiedsbeeld vanuit mensen die de drie geschiedenissen van het moderne Duitsland hebben meegemaak: die van het nazisme, van het communisme en die van het Westen. Het jongetjes, de schilder, de man belichaamt die geschiedenissen als schilder en als mens. Knap is ook de casting de actrice die de tante speelt en de vrouw en muze lijken welhaast dubbelgangers. Duitsland heeft een sterke theater en filmtraditie en dat betaald zich uit.  

De 'ontknoping' is voor liefhebbers van schilderkunst een absolute eyeopener en alleen daarom is de film niet te missen. 

Tom Schilling schildert als Kurt Barnert. Still Filmdepot

Paula Beer Still Filmdepot

Zie ook:

Deel dit bericht met je vrienden!