donderdag 23 september 2021

weekZine over stad, cultuur
en wereld

Fanatiekelingen misbruiken de islam

14 januari 2015 (de Redactie)
Volgens gezaghebbende moslims wordt hun geloof door een kleine groep fanatici verkeerd geïnterpreteerd en gebruiken die fanatici de islam als dekmantel voor moorden en criminaliteit.

Die fanatici, met een sterk afwijkende vorm van de islam, vormen een niet-representatieve minderheid van de 1,57 miljard moslims in de wereld maar ze hebben een onevenredige grote invloed op hoe het geloof met name in het Westen wordt gezien en ervaren.

De fanatici worden takfiri`s genoemd, wat in het Arabisch ‘degene die anderen ervan beschuldigen ongelovigen te zijn’, betekent.Takfiri
De fanatici worden takfiri`s genoemd, wat in het Arabisch ‘degene die anderen ervan beschuldigen ongelovigen te zijn’, betekent. Deze groep vormt een klein deel van een grotere fundamentalistische beweging, het salafisme.
De salafistische ideologie (het Arabische woord salafi betekent ‘terugkeer naar het verleden’) stelt voor om terug te keren naar de ‘fundamenten’ van het vroege geloof, maar de meeste salafisten keuren terrorisme of het doden van onschuldige burgers niet goed.

Totale oorlog
De takfiri’s verklaren de totale oorlog aan hun vijanden en geloven dat mensen die zichzelf doden bij zelfmoordaanslagen direct naar de hemel gaan en daar beloond worden. Er zijn voor hen geen grenzen aan hoe de oorlog tegen hun vijanden kan worden gevoerd en ze houden zich niet aan traditionele morele wetten van de islam zoals deze in de Koran en in de Hadith zijn vastgelegd.
De takfiri-beweging, die in de jaren zeventig van de vorige eeuw in Egypte uit de opleving van een doctrine jihad-richting is ontstaan en connecties had met de opstand in Mekka in 1979, zou veel gewelddadige terroristische groeperingen voortbrengen, waaronder Al Qaida.

 Osama bin Laden, leerde alles over oorlog, strategie, dood en terrorisme toen zijn beweging in Afghanistan tegen de Russische bezetters vocht.Bin Laden
Velen van hen, onder wie Osama bin Laden, leerden alles over oorlog, strategie, dood en terrorisme toen ze in Afghanistan in de jaren tachtig van de vorige eeuw tegen de Russische bezetters vochten.
Toen dat conflict aan het begin van de jaren negentig werd beëindigd, keerden grote groepen van deze strijders terug naar hun eigen land, en namen hun ‘nieuwe vaardigheden’ met zich mee om begin van deze eeuw een veel breder opgezette terroristische campagne te starten.
Een van de doelen is om alle Arabische regimes ten val te brengen en te vervangen door hun fanatieke en onalledaagse opvatting van bestuur om op die wijze tot een wereldwijde ‘islamitische’ republiek te komen.

Bevoorrecht
De salafistische leiders negeren hun wetenschappelijke traditie en accepteren geen wetenschappelijk pluralisme binnen het islamitische gedachtegoed. In plaats daarvan houden ze vol dat zij over een bevoorrecht begrip van de islam beschikken dat gebaseerd is op hun eigen interpretatie van de Koran.
Een van de problemen van deze benadering is dat deze niet de interne controles en afwegingen bevat van de meer algemene stroming van het geloof, en dat er geen andere wetenschappelijke opvattingen worden geaccepteerd.
De Takfiri’s gaan nog een stap verder in dit exclusivisme en gebruiken het om hun verdraaide versie van de islam te rechtvaardigen. Ze vinden dat ze het recht hebben om afvalligen te doden en om iedereen die het niet eens is met hun doctrines voor afvallige uit te maken.

Kortom, de strijd tegen het terrorisme is niet alleen een militaire maar ook een intellectuele strijd.

Deel dit bericht met je vrienden!