Eurobarometer: optimisme over toekomst van de EU op hoogste niveau sinds 2009

17 september 2021 door een van onze redacteuren
Eurobarometer: optimisme over toekomst van de EU op hoogste niveau sinds 2009
optimisme over de toekomst Bld Ali Pazani pexels

Opiniepeiling over de EU en de reactie op de pandemie: Uit de nieuwste Eurobarometer blijkt dat het optimisme over de toekomst van de EU op zijn hoogst is sinds 2009. Twee derden van de Nederlandse ondervraagden is positief over de toekomst van de EU.

Optimisme over de toekomst van de Europese Unie

Het optimisme over de toekomst van de EU is sinds de zomer van 2020 sterk toegenomen, met bijna twee derde van de respondenten die nu positief gestemd zijn (66 %, +6 procentpunten). Dit is het hoogste niveau sinds het najaar van 2009. Net iets meer dan drie op de tien respondenten zijn pessimistisch over de toekomst van de EU (31 %, +7) - dit is het laagste niveau sinds 2009.

In 26 lidstaten is een duidelijke meerderheid optimistisch gestemd over de toekomst van de EU, in Griekenland daarentegen is de publieke opinie verdeeld. Sinds de zomer van 2020 is het optimisme toegenomen in 22 landen, met zeer sterke stijgingen in Malta (75 %, +25), Italië (67 %, +18) en Portugal (76 %, +15). Door deze verschuivingen overheerst nu het gevoel van optimisme in Italië (67 %) en Frankrijk (53 %).

Vertrouwen in de EU

Na een grote stijging tussen de zomer van 2020 en de winter van 2020-2021 blijft het positieve beeld van de EU op een relatief hoog niveau (45 %) en wordt het in 20 EU-lidstaten aangehangen door een meerderheid van de respondenten (neutraal beeld 38 %, negatief beeld 16 %). De hoogste scores zijn opgetekend in Ierland (70 %) en Portugal (62 %).

Bijna de helft van alle Europeanen heeft vertrouwen in de Europese Unie (49 %). Dit blijft het hoogste algemene niveau dat sinds het voorjaar van 2008 werd geregistreerd. Het vertrouwen in de nationale regeringen is licht toegenomen (37 %), dat in de nationale parlementen is stabiel gebleven op 35 %.

Zorg burgers 

De economische situatie staat opnieuw op plaats één als grootste punt van zorg in de EU, met een score van 27 % (-8 procentpunten in vergelijking met de winter van 2020-2021). Het milieu en de klimaatverandering zijn opgeklommen van de vierde naar een gedeelde tweede plaats (25 %, +5) met immigratie (25 %, +7), op de vierde plaats gevolgd door de toestand van de overheidsfinanciën van de lidstaten en gezondheid (beide 22 %). Gezondheid wordt veel minder vermeld sinds de winter van 2020-2021 (22 %, -16), toen het nog de eerste plaats bekleedde.

Op nationaal niveau blijft gezondheid het belangrijkste punt van zorg, hoewel het veel minder wordt vermeld sinds de winter van 2020-2021 (28 %, -16). Op de tweede plaats komt de economische toestand, die door net iets meer dan een vierde van de respondenten wordt vermeld (26 %, -7).

Nederland negatiever

De publieke opinie over de EU blijft in het algemeen positief en stabiel, maar in Nederland neemt het vertrouwen af en is het beeld van de EU negatiever geworden. Nederlanders maken zich vooral zorgen over de Europese aanpak van klimaat en milieu en van migratie; de meeste Europese burgers zijn bekommerd over economische situatie. De meerderheid van de Europeanen en Nederlanders is tevreden over de maatregelen die de EU en de nationale regeringen hebben genomen tegen de pandemie van het coronavirus en denkt dat het herstelplan "NextGenerationEU" doeltreffend zal zijn om de economische gevolgen van de pandemie op te vangen.

De meeste Nederlandse deelnemers denken dat de Nederlandse economie volgend jaar of in 2023 al zal herstellen. Verder vinden de meeste Nederlanders dat de coronamaatregelen op persoonlijk vlak draagbaar waren. Ook qua vaccinatiebereidheid scoort Nederland goed in Europa.

Meer informatie en bronnen  Standaard-Eurobarometer 95
Eurobarometer survey

 

Reacties:  contact@vandaagenmorgen.nl 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.