zondag 12 juli 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Twee eerdere havenmannen van het jaar: Jan Rijsdijk (links) en Ton Kooren (rechts)

Een ouderwets Rotterdams ‘feessie’

15 januari 2013 (door Hans Roodenburg)

Zeeschepen worden steeds groter. In de containersector komen er dit jaar al circa 50 in de vaart die meer dan 10.000 containers (standaardmaat 20 voet) kunnen vervoeren. De investeringen in ‘groter’ gaan onverminderd door, tegelijkertijd met het opleggen van ‘oude’ capaciteiten omdat vanwege de tegenvallende economie de vrachttarieven onder druk staan.

Krachtiger
Sleepvaartbedrijf Kotug speelt daarop in door zijn sleepboten voortdurend krachtiger, groter en duurzamer te maken. Het familiebedrijf – vanuit Rotterdam gevormd - heeft inmiddels 32 sleepboten varen in Europa (Rotterdam, Hamburg, Wilhelmshaven en Bremerhaven), Australië (Port Headland) en West-Afrika (Kameroen).

Overhandiging van de oorkonde en penning behorende bij de titel Havenman van het Jaar door voorzitter Theo Jongedijk van de Stichting Havenman van het Jaar aan Ard-Jan Kooren. Foto's: Rinus VuikVoor deze prestaties is algemeen-directeur (grotendeels ook eigenaar) Ard-Jan Kooren (46) gisteren gehuldigd door het verkrijgen van de titel Havenman van het Jaar 2012. Het is al voor de 32ste keer dat de Stichting Havenman van het Jaar (met als basis veel Rotterdamse havenjournalisten) deze benoeming heeft gedaan.

 

Zelfde titel
Opmerkelijk is dat zijn vader Ton Kooren (thans 76) dezelfde titel al kreeg in 1999 vanwege zijn durf om het monopolie van Smit Internationale in de Rotterdamse haven – na veel verzet van vakbonden en sommige politici ter linker zijde – te doorbreken met zijn in 1988 opgerichte onderneming. Vader en zoon uit Rotterdam die zich dus met recht havenman van het jaar kunnen noemen. Ard-Jan Kooren streeft ernaar om met zijn familieonderneming een van de toonaangevende havensleepbedrijven ter wereld te worden.
Hij regelde gisteren dat een van zijn krachtige havensleepboten, de RT CHAMPION, naast het partyschip Smaragd I kwam te liggen. Het mooie feestschip, waarop de huldiging plaatsvond, kwam als het ware ‘klem’ te liggen.

Druk
Op de drukke bijeenkomst kon heel havenminnend Rotterdam met eigen ogen zien welke ontwikkeling ‘het begeleiden’ van grote zeeschepen heeft doorgemaakt. Het absoluut niet kleine partyschip viel in het niet bij de joekel van Kotug.
De tijd dat Smit Internationale met enkele ‘dobbertjes’ grote zeeschepen de haven in en uit sleepten ligt in een ver verleden.
Ard-Jan Kooren vertelde dat hij hoge verwachtingen heeft van de aanleg van Maasvlakte 2 die eind dit jaar geleidelijk in gebruik wordt genomen. Hij is er stellig van overtuigd dat Rotterdam hierdoor zijn positie als Europese tophaven vanaf 2014 zal versterken. Voorzitter Theo Jongedijk (van De Telegraaf) maakte niet voor niks de woordspeling dat Ard-Jan Kooren was uitverKOOREN.

Tweet
Een andere ex-dagbladjournailist van naam en faam, Alexander Bakker - thans hebbend een pr-bureau voor o.a. de haven - , sprak in een tweet van ‘een mooi oer Rotterdams feessie’. Mark Hoogstad, afkomstig van NRC Handelsblad en sinds enkele dagen stadhuisverslaggever voor het AD Rotterdams Dagblad, had het ook duidelijk naar zijn zin gehad. ‘Intrigerend gesprek gehad bij havenman-verkiezing: wat zijn morele grenzen bij zaken doen in corrupte landen?’ schreef hij in een tweet na afloop.

Op deze site hebben we op 6 december al uitgebreid aandacht besteed aan het bekendmaken van de benoeming van Ard-Jan Kooren.
 

 

 

 

 

 

 

En zoals altijd havenman van het jaar wordt je nooit zonder hulp van het thuisfront: vooraan links de vrouw van Ard-Jan Kooren, rechtsvoor de moeder van hem, en middenachter vader Ton Kooren.

 

 

Ard-Jan Kooren (r.) heeft iets met Sparta! Dus ontbrak technisch directeur Wiljan Vloed (m.) niet op dit Rotterdamse 'feessie'.

 

 

 

 

 

 

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven