vrijdag 14 augustus 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Drukte op Art Rotterdam ‘groot gekkenhuis’

10 februari 2015 (door Jim Postma)

Tienduizenden bezoekers in cultuurweek - In de oude Van Nellefabriek (Unesco Werelderfgoed) was er op een gegeven moment geen doorkomen meer aan. ‘Een gekkenhuis!’, zo riep een van de bezoeksters op de befaamde kunstbeurs Art Rotterdam.

Teleurgesteld maakte zij rechtsomkeert.

Vanaf donderdag 5 februari tot en met afgelopen zondag waren alleen daar al zo’n 25.000 kunstliefhebbers. Een stijging ten opzichte van vorig jaar van 16 procent. In 2014 steeg het aantal reeds met 35 procent tegenover 2013.


‘Art Rotterdam beleefde de beste editie ooit met een ongekende dynamiek’, aldus directeur Fons Hof. De hele stad van noord tot zuid stond trouwens in de afgelopen week werkelijk bol van de kunstactiviteiten.

Op het atelier van Rotterdams kunstenaar Joep van Lieshout aan de Keileweg, een ware ‘kunstspeeltuin’, zeker ook voor kinderen. Foto’s: Rinus VuikMet vele tienduizenden bezoekers, waarvan ook velen van buiten Rotterdam, zelfs grote groepen buitenlanders. De Maasstad staat hierbij voorgoed in de boeken als een van de toonaangevende culturele hoofdsteden in Europa.

Fenixloods
In Rotterdam-Zuid trok de Fenixloods aan de Veerlaan eveneens duizenden cultuurnieuwsgierigen in de gigantische expositie-oppervlakte van 10.000 vierkante meter. Hier waren bij de tentoonstelling ‘No Walls’ zo’n 30 Nederlandse en 15 Vlaamse kunstenaars te bewonderen met grote installaties en sculpturen.
De Rotterdamse kunstenares Max Wijlacker, die eerder in museum Boymans exposeerde, trok wederom veel kijkers met haar stadsinstallatie. Deze ‘No Walls’-expositie, ook met opkomend talent, is nog tot en met 17 februari te zien.
Op het voormalige cruiseschip SS Rotterdam was het ‘een gezellige drukte’ bij het bekijken van design, mode, interieur, beeldende kunst en architectuur. Meer dan 50 nationale en internationale deelnemers toonden hier hun bijzondere objecten uit de verschillende kunstdisciplines.

Schilderijen in De Tent, Witte de Withstraat. Op de voorgrond 'gitaren' ook van Hidde van Schie.Speeltuin
Het bekende atelier van Joep van Lieshout op het grote industrieterrein aan de Keileweg leek speciaal voor kinderen wel een grote speeltuin, zowel met de geëxposeerde objecten binnen in loodsen als die daar buiten op grasvelden.
Een lust voor het oog voor iedere toeschouwer die in de industriële revolutie is geïnteresseerd. Met als absoluut hoogtepunt zijn ijzeren installatie uit 2013, genaamd Blastfurnace.
Ook de Witte de Withstraat, in de culturele as van de stad, trok duizenden bezoekers naar onder meer ‘kunstparadijs De Tent’. Daar waren openingen van de exposities van Woody van Amen en Hidde van Schie en nog te zien tot en met 19 april.
Kunstgoeroe Van Amen (1936), tevens Nederlands Pop Art-legende, liet zijn in die tijd gedurfde werken zien uit de zestiger jaren. Ook nu in deze hedendaagse tijd wederom opzienbarend met onder meer schilderkunst, sculptuur, installaties en film.

Oldtimers
Was deze hele Rotterdamse kunstmanifestatie al een groot succes qua bezoekersaantallen, de nieuwe grote aanwinst in de organisatie was zeker de pendeldiensten die werden opgezet via de oude stadsbussen van de stichting ‘Veteraan autobussen’.
Deze oldtimers die onderweg door de stad veel bekijks trokken pendelden gratis naar de meeste locaties. De bussen zaten overvol, veel meer passagiers dan er die dag in de huidige RET-bussen en trams zaten!

Enorme drukte bij Van Nelle, haast geen doorkomen aan. Met een recordaantal van 25.000 bezoekers.

 

 

Cross-fire en de befaamde elektrische stoel van Pop Art-legende Woody van Amen.

 

De oldtimers van de stichting ‘Veteraan autobussen’ die onderweg door de stad veel bekijks trokken pendelden gratis naar de meeste locaties.

 

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven