vrijdag 3 december 2021

webMagazine over stad, cultuur
en wereld

Drukte in het Rotterdamse luchtruim

23 maart 2014 (Ronald Glasbergen)

Dat er de komende dagen geen moment van rust is in de hemel boven Rotterdam, komt wel en niet door de Internationale Nucleaire Veiligheidstop (NSS) in Den Haag.
Vanwege die Nucleaire Top wordt op 24 en 25 maart het luchtruim in een straal van 50 nautische mijlen (93 kilometer) rond Den Haag gesloten voor normaal luchtverkeer. Voor een nog groter deel van het luchtruim daaromheen gelden beperkingen.

Maar, zo meldt Rijnmond Nieuws, op de luchthaven Rotterdam The Hague Airport zullen vanwege alle buitenlandse deelnemers aan de Top grotere vliegtuigen en helikopters dan normaal komen. En grotere, zwaardere, vliegtuigen maken meer lawaai. Vooral de wijken Overschie en Zestienhoven zullen dat merken.

Kijk op de hieronder aangeboden sites voor meer informatie over wegafsluitingen, alternatieve vervoersmiddelen en mogelijke files.

Maatregelen
Ook reizigers over land en water in de buurt van Rotterdam krijgen te maken met maatregelen rond de Top. Steekproefsgewijs zullen grenscontroles uitgevoerd worden. Automobilisten tussen Amsterdam - Den Haag en Den Haag - Rotterdam moeten rekening houden met afgesloten wegen en hebben rond 24 en 25 maart grote kans op lange files op alternatieve snelwegroutes. Om een deel van de reizigers op te vangen zet de NS in die periode extra lange treinen in.
De organisatie van de Topontmoeting voor Nucleaire Veiligheid zelf zegt hierover dat een waardig, veilig en ongestoord verloop van een top met 58 wereldleiders, 5000 delegatieleden en 3000 journalisten uit de hele wereld specifieke veiligheidsmaatregelen zoals hierboven genoemd nodig maken.

Voorkomen aanslagen
De Top zelf gaat over het voorkomen van nucleaire aanslagen door terroristen. De kans op zulke aanslagen is weliswaar klein maar als het zou gebeuren zouden de directe en indirecte gevolgen zeer groot en schadelijk zijn. Eerdere topontmoetingen over dit onderwerp vonden plaats in Washington en Seoul.
In de Rotterdamse haven gebruikt de douane sinds 2003 – niet toevallig kort na 9/11 - veertig detectiepoorten om nucleair materiaal op te kunnen sporen. Ook de schrootverwerkende industrie gebruikt radioactieve detectoren om te voorkomen dat materialen als uranium, kobalt 60, cesium en plutonium via recycling in ons leefmilieu terecht kunnen komen.

Kijk voor specifieke info over verkeer en NSS op Van A naar Beter.nl, NS en Nuclear Security Summit
 

 

Deel dit bericht met je vrienden!