Nieuwe Wet Digitale Diensten om burgers beter te beschermen

04 mei 2022 door een van onze redacteuren
Nieuwe Wet Digitale Diensten om burgers beter te beschermen
Bestookt met informatie en het begint vroeg - Bld pixa px

We worden massief bestookt met informatie, winstbejag en onzin. Daartussendoor gebruiken we even massief het internet voor alles van werk, sociale contacten, medisch consult, boekingen, aankopen en overheidsdiensten; er is steeds minder dat buiten het digitale domein valt. Door de bomen het bos zien is dan soms lastig. Zeker als snelle algoritmen ons gedrag mede gaan beïnvloeden. Daar is zeer veel geld en invloed mee te verdienen, zeker ook bij Big Tech waar elke click winst is. Ook al lijken de verhalen mooi: vrijheid, blijheid. De aanbieders zelf te laten controleren is vragen om problemen. Belangrijk dus dat er spelregels zijn. Daarom moeten (democratisch gecontroleerde) overheden een voortouw nemen als gatekeeper en toezichthouder. De EU Digital Markets Act (DMA) beoogt precies dat. 

Vloedgolf van digitale diensten 

Nederland is in Brussel één van de drijvende krachten achter een nieuwe, moderne Europese wetgeving voor de digitale economie. Zo kwam er in maart 2022 een voorlopig politiek akkoord over de EU Digital Markets Act (DMA) ofwel de nieuwe Wet Digitale Diensten van de EU. Die moet gaan zorgen voor extra markt-, en fusietoezicht op én concurrentieregels voor de wereldwijd grootste online platforms. Nu hebben de EU-lidstaten en het Europees Parlement onlangs (23 april) een voorlopig politiek akkoord over de EU Digital Services Act  DSA bereikt. Betere bescherming online voor bedrijven en consumenten en het de digitale handel  makkelijker maken. Dat is het doel van de Digital Services Act (DSA) . Deze nieuwe EU-wetgeving regelt verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van aanbieders van internet, hosting, zoekmachines,  marktplaatsen en online platformen.

Aansprakelijkheid digitale diensten

Nederland heeft gepleit voor diverse onderdelen die in de DSA terecht zijn gekomen. Zo moeten online marktplaatsen straks meer informatie inwinnen over de bedrijven (handelaren) die producten of diensten verkopen via hun platform. Dit moet helpen om malafide handelaren te ontmoedigen en te achterhalen, neemt oneerlijke concurrentie weg en maakt het makkelijker als het nodig is om als consument je recht te halen.

Ook verplicht de DSA straks aanbieders van digitale diensten om illegale online inhoud te bestrijden én hierover uitgebreider gebruikers te informeren. Digitale aanbieders moeten daarom het verwijderen van informatie of gebruikersaccounts beter uitleggen. Zij moeten bovendien een eenduidige klachtenprocedure hebben waar consumenten terecht kunnen.

Aanpak ongewenste reclame en desinformatie

Via de DSA wordt het online platforms verboden om nog langer advertenties te personaliseren op grond van bijvoorbeeld geloofsovertuiging of seksuele geaardheid. Minderjarigen zijn straks bovendien extra beschermd tegen gepersonaliseerde advertenties. Dat moet eraan bijdragen dat ze geen ongepaste reclame te zien krijgen.

Daarnaast biedt de DSA ook de mogelijkheid om burgers beter te beschermen tegen desinformatie en nepnieuws en betere bescherming van grond- en mensenrechten.
De allergrootste online platformen en zoekmachines moeten maatregelen nemen om risico’s van hun dienstverlening voor onder andere de samenleving en de democratie te verminderen. Daarnaast bevorderd de DSA transparantie. Door toegang tot data voor wetenschappelijke onderzoek beter te regelen, krijgen we meer inzicht hoe deze platformen werken.

Staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Koninkrijksrelaties en Digitalisering): “Deze wetgeving is een doorbraak in hoe we desinformatie aanpakken. Big tech-bedrijven moeten nu veel meer doen. Ze moeten bots en nepaccounts weren en samenwerken met onafhankelijke fact-checkers. Algoritmes die desinformatie stimuleren, moeten worden aangepast. Dat is een hele stap vooruit.”

Grote bedrijven betalen het zelf 

De Europese Commissie houdt straks toezicht op naleving van de DSA door grote online platformen en zoekmachines. Zij betalen zelf via een heffing voor dit toezicht. De akkoorden over DMA en DSA worden de komende tijd nog voor instemming voorgelegd aan de EU-lidstaten en het Europees Parlement. Na een overgangstermijn moeten de DSA en DMA vanaf medio 2024 gaan gelden.

Meer info hier 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.