woensdag 18 mei 2022

webZine over Stad, Cultuur
en Wereld

Foto: de eerste keer dat MSC GULSUN in Rotterdam binnenliep. Zie ook de brede schoorsteen van het schip.

De ‘warme broodjes’ van toeleveranciers van scrubbers

26 januari 2020 (Hans Roodenburg)

Bij scheepvaarttoeleveranciers als Alfa Laval, Clean Marine en Wärtsilä gaan de scrubberinstallaties, om het zwavelgehalte drastisch te verminderen, als warme broodjes over de toonbank, schrijft Cees de Keijzer, voorzitter van Word Ship Society Rotterdam Branch in het nieuwe nummer van het magazine.

De aangescherpte anti-stookolieregelgeving van de IMO (Internationale Maritieme Organisatie) voor de zeescheepvaart is per 1 januari dit jaar van kracht geworden. Het maximum zwavelgehalte van 3,5 procent is wereldwijd verlaagd naar 0,5 procent. Residuale stookolie is zonder duurdere distillaten niet te blenden naar zo’n laag percentage, zegt De Keijzer. Singapore is bunkerhaven nummer één. Ruim vijf keer meer dan in Rotterdam.

Inmiddels zijn er zo’n 4000 scrubbers (op zo'n 5 procent van de zeeschepen) geïnstalleerd op hoofdzakelijk bulkcarriers, tankers en containerschepen. Er zijn inmiddels 220 cruiseschepen uitgerust met scrubbers. Dat is wél een vooruitgang. Er zijn overigens drie systemen die De Keijzer weergeeft.

Hij noemt een nadeel: het ruimtebeslag waardoor de ladingruimte vermindert. De kosten ligt het niet aan. Voor een open-loop scrubber voor een enorm groot schip (VLCC) met een motorvermogen van 24 megawatt moet ongeveer 3,1 miljoen dollar worden betaald. Met een prijsverschil van $250 per ton is bij een verbruik per dag van 100 ton bunkerolie de investering zelfs binnen 124 dagen varen terug te verdienen.

Er is volgens De Keijzer wel een probleem gerezen. ‘Regelgever IMO acht het lozen van het sulfaathoudende waswater hiermee aanvaardbaar, maar ondanks hun goedkeuring heeft een aantal havens een lozingsverbod afgevaardigd. Momenteel zijn dat Singapore, Maleisië, Duitsland, België, Letland, Litouwen, Ierland en Noorwegen, als ook Fujairah (een belangrijke bunkerhaven in het Midden-Oosten) en enkele Chinese havens.’

Volgens de voorzitter van de Rotterdam Branch (de grootse ter wereld) is de vaak minder fraai ogende aanbouw voor scheepsliefhebbers nadelig. ‘Maar dat weegt geenszins op tegen de bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit c.q. gezondheidsaspecten voor ons allen.’

Hij wijst erop dat, niet in het minst onder druk van de Scandinavische landen en Brussel, de aanpak in de loop der jaren tot resultaten heeft geleid. ‘Hoort u ooit nog wel eens iets over zure regen of het gat in de ozonlaag?’. Tegenwoordig is volgens hem de focus gericht op het broeikaseffect en de CO2-reductie. Voor een groot deel wordt dat veroorzaakt door de verbranding van fossiele brandstoffen.

 

Deel dit bericht met je vrienden!