maandag 6 april 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

€De Rotterdam’ is al van ver te zien

11 augustus 2013 (door Hans Roodenburg)

Over het imposante gebouw ‘De Rotterdam’ op de Wilhelminapier zijn de architectonische meningen nogal verdeeld. De een vindt het lompe, megalomane hoogbouw, de ander een hoogstandje.
De schepping van Rem Koolhaas van OMA – hij is een van de beroemdste architecten ter wereld - steekt hoog boven de skyline van Rotterdam uit en is van welke kant men ook komt aanrijden van verre al te zien.


In november dit jaar wordt De Rotterdam opgeleverd. Koolhaas noemt zijn creatie ‘de verticale stad’.

Hoogste
Los van de meningen over de architectuur is het met zijn 149,1 meter het hoogste kantoor- annex woon- en (luxe) hotelgebouw van Nederland. Een bijna Amerikaanse uitstraling zoals je in de grootste steden daar kunt zien.
Het woongedeelte bestaat uit 240 appartementen. Er is 72.000 vierkante meter aan kantoorruimte. Het viersterrenhotel van de Spaanse keten NH heeft 280 kamers en bijbehorende accommodaties.

De naam van het gebouw (in feite drie aan elkaar geplakte torens van 44 bouwlagen) refereert aan het vlaggenschip ROTTERDAM dat in vroegere tijden vanaf de Wilhelminakade voor de Holland-Amerika Lijn (HAL) tienduizenden Europese emigranten naar de Verenigde Staten verhuisde. Foto: Vastgoedjournaal

De naam van het gebouw (in feite drie aan elkaar geplakte torens van 44 bouwlagen) refereert aan het vlaggenschip ROTTERDAM dat in vroegere tijden vanaf de Wilhelminakade voor de Holland-Amerika Lijn (HAL) tienduizenden Europese emigranten naar de Verenigde Staten verhuisde.

Uitbreiding
In deze tijd van economische stagnatie in heel Nederland wordt door critici de vraag gesteld of we wel zitten te wachten op weer zo’n grote uitbreiding van het kantoor- en woningenareaal in een stad als Rotterdam.
De plannen waren al tot stand gekomen voordat de crisis begon. Overigens kun je nu stellen dat het anticyclisch beleid is geweest: het alvast inspelen op economische groei in de toekomst.
De stad in Rotterdam is trouwens door zijn haven en de investeringen veel minder getroffen door de economische malaise dan andere delen van het land. De minstbedeelden (met bijstandsuitkering en gepensioneerden) denken daar ongetwijfeld heel anders over.

Goedkeuring
Verantwoordelijk wethouder Hamit Karakus (wonen) heeft zijn goedkeuring aan het project gegeven omdat het college van burgemeester en wethouders er met grote steun van de gemeenteraad mede een beleid voert om zoveel mogelijk hoger opgeleide mensen naar het centrum van de stad te trekken. Zodat die ‘leefbaar’ blijft. Er zit ook nauwelijks risicovol gemeenschapsgeld in dit project.

De komst van De Rotterdam moet ook niet worden overschat. De appartementen van De Rotterdam zullen hooguit enkele honderden nieuwe bewoners trekken. Foto: Vastgoedjournaal

Wat dat betreft is de gehele wijk ‘Kop van Zuid’ geslaagd te noemen. Zij trekt ‘yuppen’ aan. Ongetwijfeld heeft dit ook positieve invloed op de nabijgelegen achterstandswijken (in de deelgemeenten Charlois en Feijenoord) waarin zich erg veel laaggeschoolde nieuwe Nederlanders en buitenlanders hebben gevestigd.

Alleenstaanden
Maar de komst van De Rotterdam moet hierin ook niet worden overschat. De appartementen van De Rotterdam zullen hooguit enkele honderden nieuwe bewoners trekken. Een bekend gegeven is dat vooral alleenstaanden en hoogopgeleide samenwoners zich de dure koop- en huurappartementen kunnen permitteren.
De koopprijzen zijn nog niet helemaal bekend maar reken maar op minimaal vier ton tot boven een miljoen. De huren komen ongetwijfeld boven de 1000 euro per maand uit.
Van de kantoorruimten is een vierde nog niet verhuurd. De leegstand in een stad als Rotterdam zal alleen maar toenemen omdat kantoren vertrekken van locaties en panden van mindere kwaliteit naar het luxe De Rotterdam. Door de overcapaciteit en de (langdurige) leegstand staan de huurprijzen onder zware druk die ook invloed heeft op de kantoorruimten aan de perfect gelegen Wilhelminapier (met een heel handig metrostation nabij).

Bekijk ook het eerder hier geplaatste filmpje over dit bijzondere gebouw.

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven

Vandaag&Morgen is een uitgave van Stichting Third Road. Steun onze verslaggeving op NL55 INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road