dinsdag 24 november 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

De huisartsenposten zijn een business op zichzelf

3 april 2016 (door Hans Roodenburg)

Het is een business op zichzelf, de huisartsenposten in de regio Rotterdam. De spoedeisende hulp van een huisarts in de avond- en nachturen, in het weekeinde en op feestdagen. Vooral de spoedeisende medische klachten staan boven alles.
Alles wat eigenlijk kan wachten tot een werkdag waarop de huisarts normaal bereikbaar is, moet men toch gewoon doen. Voor levensbedreigende situaties is 112 het aangewezen nummer.

 


Hoe dan ook moet men eerst telefonisch contact opnemen met de dienstdoende verpleegkundige die oordeelt over het al of niet spoedeisende karakter. Hij of zij is opgeleid om een eerste advies te geven, direct langs te komen of om een arts bij u thuis langs te sturen. Het vervoer naar de huisartsenpost moet u zelf regelen en is soms – hangt van uw ziektekostenverzekering af – deels declarabel.

 

 

 

Het is een misverstand dat men in het weekeinde of op feestdagen zomaar langs kan voor medische hulp. Daar moet écht een goede reden voor zijn. Misverstand
Het is daarom een groot misverstand dat men in het weekeinde of op feestdagen zomaar langs kan voor medische hulp. Daar moet écht een goede reden voor zijn. In dit tijdperk waarin iedereen denkt overal maar eisen te kunnen stellen – en vooral niet te hoeven te betalen! – zijn er toch strenge regels die bezoek aan de huisartsenpost strak regisseert.
Toch zitten de wachtkamers van de huisartsenposten in het weekeinde overdag behoorlijk vol. Om een bekend voorbeeld te noemen, het gaat écht niet om ‘een zwerende vinger’ of een forse verkoudheid. De telefonische raadpleging leert hoe acuut de hulp in feite moet zijn. De verpleegkundige bepaalt dat na het wel of niet raadpleging van een arts.
Sloddervossen hebben vaak niet door dat zij moeten beschikken over een naam, adres, geboortedatum, naam van de huisarts, weten welke medicijnen men gebruikt, het burgerservice-nummer (BSN) en het verzekeringsnummer. Hoewel men in geval van grote nood ook wel hulp zal krijgen, zijn deze gegevens onontbeerlijk voor een vlotte afhandeling.

Vies
Laat staan dat er nog onverlaten zijn die te vies zijn om aan te pakken, zich nooit wassen of zich nergens iets van aantrekken. Met name in de grote stad komen dit type asociale figuren voor.
Er komt dus heel wat voor kijken wil men in het weekeinde spoedeisende hulp krijgen. Geloofde men vroeger iedereen nog op zijn blauwe ogen, dat is toch wel veranderd. Door schade en schande wijs geworden. Niet in het minst door het gedrag van sommige mensen.
Na een bezoek aan een spoedeisende hulppost zal altijd naar de eigen huisarts communicatie plaatsvinden waarom men een huisartsenpost heeft bezocht. Vrijwel altijd is het advies om bij hem of haar langs te gaan.
Medicijnen die door de dienstdoende arts op de huisartsenpost worden voorgeschreven kunnen vaak vlakbij (apotheek) worden opgehaald. Bij telefonisch advies kan het voorkomen dat een middeltje wordt voorgeschreven dat niet wordt vergoed door de verzekeringsmaatschappij. Dan moet men dat zelf betalen, net zoals na een bezoek aan de huisarts.

 

 

 

 

Middelen die u ook bij de drogist kunt kopen moet u vrijwel altijd zelf betalen.

Drogist
Voorbeelden van middelen die men meestal zelf moet betalen: slaappillen, neussprays bij verkoudheid, spray bij verstopte oren, bepaalde zalfjes tegen spierpijn, enz. Zeg maar alles wat men bij een drogist kan kopen. Bovendien wordt bij zelf te betalen middelen vaak een toeslag voor het weekend of feestdagen gerekend. Terecht! Want voor niks gaat de zon op.
We hebben meegemaakt dat een vrouw één slaappil vroeg omdat de huisartsenpost dat telefonisch had geadviseerd. Om kosten te besparen dacht ze dat zij aan één slaappil voor de nacht genoeg had. Ze liet die pil ook nog door haar zoon halen. Zo werkt het niet in een geciviliseerde samenleving. Of een doosje, óf wachten tot een dag later. Betalen zal u!
Wat dan nog. Gezondheid, zelfs als het marginaal is, moet prioriteit nummer 1 hebben.
Zijn er bij dit alles toch klachten over de huisartsenpost, dan kan men die indienen bij de klachtencommissie van de CHPR aan de Glashaven 18, 3011 XJ Rotterdam.

In de regio Rotterdam zijn er diverse huisartsenposten:
SFG aan de Kleiweg 500, 3045 PM Rotterdam (tel. 010-4669573),
Rotterdam Zuid aan de Maasstadweg 59, 3079 DZ Rotterdam (tel. 010-2909888),
IJsselland Prins Constantijnweg 2, 2906 ZC Capelle aan den IJssel (tel. 010-2799262) en
Ruwaard Ruwaard van Puttenweg 500 3201 GZ Spijkenisse (tel. 0181-627055).
Allen zijn vlakbij of onderdeel van een ziekenhuis. Dat is niet voor niks. In spoedgevallen kan men meteen opgenomen worden.

 

 

 

 

 

Deel dit bericht met je vrienden!