maandag 18 oktober 2021

webMagazine over stad, cultuur
en wereld

Wethouder Said Kasmi onthult symbolisch de dagprogrammering van het vo. Foto Gem. Rotterdam

Dagprogrammering nu ook op middelbare scholen Zuid

29 juni 2021 (een van de redacteuren)

Met ingang van komend schooljaar starten 8 middelbare scholen met het aanbieden van extra uren voor ruim 1300 leerlingen, de zogenaamde dagprogrammering. Deze verlengde leertijd is gericht op de brede ontwikkeling en het vergroten van kansen van leerlingen. De uitbreiding volgt op 36 basisscholen in Rotterdam-Zuid, waarvan het merendeel al dagprogrammering aanbiedt sinds de start van schooljaar 2019-2020.

Vergroten kansen leerlingen

Naast taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en oriëntatie op beroepen zijn er onder andere lessen natuur, gezondheid, sport, bewegen, cultuur en techniek. Dagprogrammering is niet alleen leerzaam, maar juist ook ontspannend en inspirerend. Zo draagt dagprogrammering bij aan de brede ontwikkeling en het vergroten van de kansen van de leerlingen.

Wethouder Said Kasmi (Onderwijs, Cultuur & Toerisme) markeerde de mijlpaal maandagmiddag op de Calvijn Julianaschool, die als eerste vo-school al aan de slag is met dagprogrammering. Kasmi: “De kansengelijkheid van leerlingen stond al onder druk en daarna volgde ook nog de coronacrisis . Ik ben blij dat we daarom kinderen die het het hardst nodig hebben, dagprogrammering kunnen aanbieden. Met de extra leertijd krijgen ze meer ruimte om hun talenten te ontdekken en ontplooien. Iets dat niet altijd even vanzelfsprekend is om van huis uit mee te krijgen.”

Structurele onderwijshervormingen

Kasmi pleit samen met de wethouders van de andere grote steden op de formatietafel voor structurele onderwijshervormingen, met meer structurele investeringen. “Kinderen die het het hardst nodig hebben, kunnen op de langere termijn profiteren van concepten als de dagprogrammering. We moeten dit in Nederland structureel met elkaar regelen. Niet alleen voor Rotterdam-Zuid,” aldus Kasmi.

NPRZ

Sinds schooljaar 2019-2020 bieden alle basisscholen (30) in de Children’s Zone in Rotterdam Zuid plus twee daarbuiten, al hun leerlingen tien uur extra leertijd per week. Dit wordt gedaan in het kader van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ). Een langlopend partnerprogramma waarmee de samenwerkende partijen op Zuid de achterstanden in dit gebied te lijf gaan. Afgelopen schooljaar 2020-2021 zijn er vier basisscholen in Rotterdam Zuid bijgekomen en per schooljaar 2021-2022 komen daar dus ook acht scholen voor voortgezet onderwijs bij. Zo kan de lijn die is ingezet in het basisonderwijs worden doorgezet in het voortgezet onderwijs en worden de leerlingen beter voorbereid op hun toekomst.

“Kloof verkleinen”

Marco Pastors, directeur van het NPRZ, is blij met deze ontwikkeling. Hij signaleert ook een groeiende belangstelling voor de Dagprogrammering bij andere steden in ons land. ‘’In de oproep ‘Dicht de Kloof!’ vragen vijftien burgemeesters extra aandacht voor de positie van de bewoners van de aandachtswijken. Deze raken verder achterop vergeleken bij de rest van ons land. Kinderen in deze wijken hebben niet dezelfde kansen als leeftijdgenoten elders. Achterstanden dreigen te worden doorgegeven aan een volgende generatie. De Dagprogrammering wordt door de 15 burgemeesters gezien als een van de werkende middelen om de kloof te verkleinen. Om kinderen in onze aandachtswijken dezelfde kansen te geven als hun leertijdgenoten elders.”

“Wereldburgers”

Tamara Breur adjunct-directeur Calvijn Juliana, is enthousiast over dagprogrammering: “Calvijn Juliana wil meer zijn dan een school alleen, maar een verlengde van de huiskamer. Het doel is kinderen opleiden tot wereldburgers die deelnemen aan de maatschappij. De extra uren Dagprogrammering maken dit beter mogelijk.”

Op maat

Iedere school vult de activiteiten op zijn eigen manier in, passend bij het profiel van de school, de leerkrachten, de leerlingen en hun ouders. Deze aanpak is uniek in Nederland en wordt deels door de gemeente Rotterdam en deels door het Rijk, vanuit de zogenaamde ‘regiodeal’ voor het NPRZ-gebied gefinancierd.

Zie ook:

Lees meer over:

onderwijs
Deel dit bericht met je vrienden!