dinsdag 7 december 2021

webMagazine over stad, cultuur
en wereld

Salima Belhaj

D66 wil dat Rotterdammers meepraten

23 maart 2009 (de redactie)

“Het college van B&W heeft met allerlei partners gesproken over het plan van aanpak waarmee zij de economische crisis het hoofd te bieden maar de gewone Rotterdammer heeft geen stem”, aldus Salima Belhaj fractievoorzitter D66 Rotterdam.

De crisis raakt alle Rotterdammers en gaat hen dan ook direct aan. D66 wil dat iedereen de kans krijgt om mee te praten over de kansen en bedreigingen van deze crisis. Daarom heeft de fractie een motie ingediend waarin zij het college verzoekt Stadsdebatten te organiseren. “Naast de mogelijkheid om mee te praten ben ik ook heel benieuwd naar de innovatieve en creatieve ideeën van de Rotterdammers”, aldus Belhaj.


D66 heeft verder tijdens de beraadslagingen voorgesteld om de werkgelegenheid te stimuleren door het opknappen van panden. De bureaucratie kan hier verminderd worden en er zouden kredieten verstrekt kunnen worden waardoor Rotterdammers hun panden kunnen laten isoleren. Daarmee dalen de energiekosten , het is daardoor dus een duurzame maatregel. Daarnaast heeft D66 gepleit voor de duobaan. Oudere werknemers kunnen daarmee jongeren het vak leren. De werkgelegenheid wordt hiermee gestimuleerd en het komt ten goede aan de kwaliteit.

D66 is een groot voorstander van een integraal plan van aanpak. Het college heeft de Rotterdammers het signaal willen geven dat de politiek in Rotterdam er alles aan doet om het tij te keren. De prognoses voor 2010 zijn echter nog niet duidelijk, nu wordt op allerlei fronten wat geld ingezet terwijl met de financiële prikkel vanuit het Rijk meer mogelijk is. D66 had graag gezien dat daar meer helderheid over was gegeven.

De grote afwezigheid van de haven in het Plan van Aanpak vindt D66 opvallend. Blijkbaar vormen de stad en de haven nog te veel twee losse componenten. Belhaj: “Hoe is het toch mogelijk dat in een plan waar over werkgelegenheid, scholing, innovaties en duurzaamheid wordt gesproken de haven nog niet is meegenomen? Waarom wordt een van de belangrijkste motoren van de Nederlandse en Rotterdamse economie buiten beschouwing gelaten?”

Deel dit bericht met je vrienden!