Containeroverslag in 2021 (weer) in de lift in de haven

24 december 2021 door een van onze redacteuren
Containeroverslag in 2021 (weer) in de lift in de haven
Feestje voor 15 miljoenste container. Foto Jerry Lampen / PoR

Op woensdag 22 december - arriveerde de 15 miljoenste TEU (40-voet) container van dit jaar in de Rotterdamse haven. Het is voor de eerste keer dat een Europese haven door de grens van 15 miljoen breekt.

Dip begin 2020, daarna herstel 

Nadat de overslag van containers door de uitbraak van Covid-19 eerder een dip had, herstelde die zich in Rotterdam, vanaf het najaar van 2020. De groei in 2021 in de eerste negen maanden was 7,8% in TEU. Consumenten besteden volop en de economie herstelt met volumes die hoger liggen dan in 2019. Door deze sterke vraag, gecombineerd met de verschillende verstoringen (Suez, corona uitbraken in Chinese havens) die hebben plaatsgevonden in 2021, blijft de druk op de logistieke keten hoog.

Drukte gaat door in 2022

'Voor 2022 verwachten we dat de drukte op de Rotterdamse containerterminals voorlopig zal voortduren. Dat komt doordat de internationale vloot van containerschepen en de terminalcapaciteit niet voldoende groeien om aan de vraag te voldoen', aldus Emile Hoogsteden, commercieel directeur Havenbedrijf Rotterdam. 'Havenbedrijf zal het belang van digitalisering, samenwerking en datadeling blijven benadrukken en stimuleren om disrupties – nu en in de toekomst – beter op te vangen.'

 

Ter gelegenheid van de 15 miljoenste container kleuren de Euromast en de Erasmusbrug blauw. Foto PoR

 

'Jubilerende container' 

Het Havenbedrijf berekende – op basis van gemiddelde volumes per dag - dat de jubilerende container op 22 december zou arriveren. Veel exacter is het niet te bepalen. Er liggen tien tot vijftien containerschepen tegelijk te laden of lossen. En dat gebeurt met enkele tientallen containerkranen tegelijk. Op hetzelfde moment komen er ook vanaf het achterland over weg, rails en de rivieren containers naar Rotterdam.

Containers Rotterdam 1966-2022

Mei 1966 arriveert m.s. Fairland in de Rotterdamse haven. Het is het eerste containerschip dat Rotterdam aandoet. Het 137m lange en 22m brede schip heeft 226 containers aan boord. Er worden plannen ontwikkeld voor een containerdienst tussen de VS en Europa. Havendirecteur Postuma reserveert één terrein voor containeroverslag. Hij roept een aantal overslagbedrijven bijeen met het doel te komen tot één joint venture. Dat gebeurt en ECT wordt opgericht. Sindsdien gaat het razendsnel met de ontwikkeling van de containeroverslag in Rotterdam.

In 1968 slaat Rotterdam nog 65.000 TEU over, maar de grens van 1 miljoen wordt al in 1974 geslecht. In 1997 gaat de vlag uit voor de 5 miljoenste TEU, tien jaar later arriveren er voor het eerst meer dan 10 miljoen containers in Rotterdam en nu dus bereikt de Rotterdamse haven de mijlpaal van 15 miljoen TEU. De capaciteit op de schepen groeit navenant mee. In de begin jaren ’90 rukt haven lievend Rotterdam uit om de Regina Maersk binnen te zwaaien. Het schip biedt plaats aan 6.000 TEU containers. Nu schurken de grootste schepen tegen de grens van 24.000 TEU aan.

De overslag van containers is in Rotterdam inmiddels gecentraliseerd op de Maasvlakte.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.