De consument wordt er niet vrolijker op
Met -30 lag het consumentenvertrouwen in oktober ver onder het gemiddelde van -6 over de afgelopen twintig jaar, zo meldt het CBS. Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit: 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013: -41.
De stemming onder de gemiddelde consument is in oktober iets slechter ten opzichte van de vorige maand: -30 dus, tegen -28 in september. Consumenten waren pessimistischer over het economisch klimaat. De 'koopbereidheid' veranderde niet.
Infographic CBS
Consument over economie
Ook het oordeel van consumenten over de economie is verslechterd. De deelindicator economisch klimaat ging van -58 naar -61. Over de economie in de komende twaalf maanden waren de consumenten negatiever dan in september. Het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden veranderde niet.
Koopbereidheid
De koopbereidheid kwam net als in september uit op -9. Consumenten waren een fractie optimistischer over de financiële situatie in de komende twaalf maanden en iets negatiever over die in de afgelopen twaalf maanden. De vraag of het een gunstige tijd is voor het doen van grote aankopen werd net zo negatief beantwoord als in september.
Grafiek CBS
Consument over toekomstige werkloosheid
Was de consument al in september niet vrolijk over de toekomstige werkeloosheid, in oktober waren ze nog pessimistischer. In oktober verwachtte 92% van de respondenten dat de werkloosheid in de komende twaalf maanden gaat stijgen, 5% voorzag een daling. Het saldo van positieve en negatieve antwoorden kwam hiermee uit op -87. Sinds het begin van de tijdreeks in 1986 waren de consumenten alleen in maart 1993 met -88 nog somberder over de toekomstige werkloosheid.
Foto's: Koopgoot_Rotterdam Foto Steven Lek cc