dinsdag 20 oktober 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Blunderjournalistiek is er ook in haven

20 september 2016 (door de Redactie)

(Door Hans Roodenburg)

De enige onafhankelijke scheepvaartclub van Rotterdam, die niets te maken heeft met alle belangen van dien in de haven, is de World Ship Society Rotterdam Branch. Het enige waarop men kan ‘afgeven’ is het feit dat zij allemaal scheepvaartliefhebbers zijn. Dus in die zin kan men daarover kritiek hebben.

Deze site maakt veelvuldig gebruik van de expertise waarover www.wssrotterdam.nl beschikt. Voorzitter Cees de Keijzer heeft in het magazine van zijn club in zijn inleiding hard uitgehaald naar de ‘blunderjournalistiek’ in zelfs de Rotterdamse haven. (De foto van de AIDAprima is van Cees de Keijzer)


Als eerste pakt hij de persberichten aan van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR). ,,Daarin was helaas geen sprake van hoogvliegers. Zo was volgens het HbR de AIDAprima een Duits schip, maar bij AIDA, volle dochter van Costa, staat op alle scheepskonten Genova en dat ligt in Italië. Ook het HbA krijgt er van langs, omdat volgens hen de KONINGSDAM Amsterdam als thuishaven heeft en daar staat toch écht Rotterdam achterop.’’

Ook Radio Rijnmond deed volgens hem een duit in het havenzakje en meldde dat de KONINGSDAM nog niet was vertrokken omdat de loopplank nog uit lag en de touwen nog vast waren. ,,Over klungelig gesproken.’’

In een persbericht van het Havenbedrijf over de cruisegigant HARMONY of the SEAS, (de foto hierboven van de HARMONY of the SEAS is gemaakt door Jan de Jonge) die aan de Wilhelminakade lag afgemeerd, stond dat het schip 227.000 ton ‘weegt’. Op deze blunder is het HbR attent gemaakt. En zowaar werd het veranderd in ‘een omvang van 227.000 BRT’.

Bruto Register Tonnen (brt) bestaan echter allang niet meer, want die zijn in 1982 veranderd in BT. Verder had De Telegraaf het volgens hem over het bijna 400 meter lange schip en ‘daar kijkt men kennelijk niet op een metertje, want de lengte bedraagt 362 meter’.

Wat Cees de Keijzer opvalt is dat media elkaar gemakshalve klakkeloos na-apen. Mooi voorbeeld daarvan is volgens hem de berichtgeving over 50 jaar containerschepen in Rotterdam, begin mei. Daarin vermeldde het HbR als eersteling het MS FAIRLAND dat 226 TEU loste bij ECT, terwijl het ging om het ss FAIRLAND met 226 ASA containers van 35 voet, want 20 en 40 voeters bestonden toen nog niet. ECT moest nog opgericht worden en de laadkisten werden gelost bij Quick Dispatch in de Beatrixhaven.

In nagenoeg alle artikelen stond het volgens hem onjuist. Zo ook met een bericht in Het Financieel Dagblad dat er vanuit speculatieoogmerk een aantal geladen tankers voor de kust lag te wachten op prijsverhogingen. Het kwam zelfs op het journaal van NPO 1. De tankers waren blijvend onvindbaar en lagen ook niet bij Southwold, een vaste ankerplaats aan de Engelse oostkust.

,,Wat dan wel vermakelijk is dat de pers elkaar ook na-aapt met Wilhelminakade, terwijl die al ruim 10 jaar geleden door een gemeentelijke kronkel is omgedoopt in Holland Amerikakade. In de volksmond blijft het gelukkig Wilhelminakade en ook de gedenksteen van 1891 in de kademuur van het Koninginnenhoofd getuigt daar nog steeds van.’’

Het AD Rotterdams Dagblad spant de kroon en maakt er volgens hem bij herhaling een potje van. ,,Zo werd niet zolang geleden gesteld dat schepen nog kolen bunkerden en tanks op tankers afgesloten werden met deuren. Ook heeft in het AD Rotterdams Dagblad een ANP-foto met tekst gestaan over de bij Keppel Verolme in dok 7 liggende BERGE STAHL, terwijl het schip in Azië vertoefde. Er is daar een (scheepvaart)journalist waarvan ik haast nog nooit een stuk heb gezien waar geen fouten in zaten. Zo maakte hij zich eind 2013 onsterfelijk door te stellen dat geladen VLCC's om Kaap de Goede Hoop moeten omdat ze niet door de sluizen van het Suezkanaal kunnen.’’

Ook nu heeft hij zich volgens De Keijzer niet onbetuigd gelaten. Hij heeft niet alleen overgenomen dat de HARMONY of the SEAS 266.963 ton weegt maar had in zijn weergave ook kritiek op de uitstoot van cruiseschepen in het centrum van Rotterdam, waar men de AIDAprima op LNG wil gaan laten draaien. ,,De op mariene diesel draaiende schepen produceren veel roet, fijnstof en zwavel,’’ zo stelt hij ongenuanceerd.

Hij is onwetend dat eurolateraal al sinds 2010 afgemeerde zeeschepen op MGO (Marine Gas Oil met max 0,1 procent zwavel) draaien, tenzij van een scrubber of walstroom gebruik wordt gemaakt. MGO roet niet en is zwavel- en fijnstoftechnisch van een andere orde en ook duurder dan MDO met max 2,0 procent zwavel.

Overigens stelde Weekblad Elsevier volgens De Keijzer zelfs dat het afgemeerde schip ‘dagelijks tienduizenden liters stookolie verbrandt’ en dít weekblad heeft er volgens hem dus nog minder verstand van.

,,Alles bij elkaar genomen vraag ik mij eens temeer af hoe serieus je overige berichtgeving moet nemen, niet alleen in de media of van havenbedrijven, maar ook bij Cruisespecialist Zeetours. Hun website geeft bij scheepsgegevens de Bruto Tonnages aan in kg! Wij als WSS RB gaan met deze zaken beduidend genuanceerder om en staan dus niet voor aap, dat wel natuurlijk.’’

Gedenksteen aan de Wilhelminakade: H.M. Wilhelmina, koningin der Nederlanden, plaatste al op 30 mei 1891 deze gedenksteen toen de bouw van de naar haar vernoemde kade plaatsvond. In oud-Nederlands staat er, inmiddels bijna onleesbaar, op dat zij ‘Hoogst Dezelve’ haar eerste bezoek aan Rotterdam bracht. Foto © Reinier van de Wetering

Deel dit bericht met je vrienden!