Black Friday niet wat het nooit geweest is
Black Friday is in de VS de koopdag na Thanksgiving, de dankdag voor het gewas. In de VS bestaat de naam Black Friday ongeveer sinds de jaren zestig en luidt net als hier de koopgolf tot aan Kerstmis in. In Duitsland, veel andere Europese landen en ook Nederland wordt gedaan of Black Friday er altijd al was. Maar het bestaat nog geen tien jaar toen ontdekt werd dat zo'n extra koophype geen kwaad kon voor de verkopen.
Infectie en inflatie
Dit jaar zijn er twee vijanden, infectie en inflatie. Over de eerste is zal nog veel gezegd worden, over inflatie zijn we ook niet uitgesproken. De inflatie nu is drie maal zo hoog als vorig jaar rond dezelfde tijd en is de hoogste in twintig jaar. De inflatie of wel geldontwaarding, vorige maand was 3,4 %.
Consumentengoederen en -diensten waren in oktober 3,4 procent duurder dan een jaar eerder, meldde het CBS. In september was dat 2,7 procent. De inflatie in oktober was de hoogste na april 2002. Onder andere de prijsontwikkeling van gas en elektriciteit droeg bij aan de hogere inflatie.
Ook brandstof en kleding duurder
Ook de prijsontwikkeling van motorbrandstoffen had een opwaarts effect op de inflatie. Motorbrandstoffen waren in oktober 27,3 procent duurder ten opzichte van een jaar eerder. In september was de prijsstijging 20,4 procent. Consumenten betaalden in oktober 2021 gemiddeld voor benzine 1,94 euro, voor diesel 1,61 euro en voor lpg 0,89 euro. Verder droeg ook de prijsontwikkeling van kleding bij aan de hogere inflatie.
De inflatie in de hele eurozone nam toe van 3,4 naar 4,1 procent.
Corona beinvloedt de cijfers
Door de coronacrisis is het uitgavenpatroon van consumenten sterk gewijzigd. De wijziging van het consumptiepatroon heeft invloed op de inflatie getallen in 2021, die minder precies te berekenen en te vergelijken is. Dit komt vooral omdat bepaalde diensten niet meer verkrijgbaar zijn (zoals pakketreizen, een knipbeurt bij de kapper of een kopje koffie op een terras) en er dus ook geen prijzen zijn voor deze diensten.
Daarnaast verandert het koopgedrag van consumenten en kan het lastiger of soms zelf onmogelijk zijn om de juiste prijzen waar te nemen. Het CBS heeft, afhankelijk van de situatie, gekozen voor verschillende methoden om een fictieve prijs in te zetten.
Het koopplezier van de consument zal er in veel gevallen niet minder om worden.