Europese consument beter beschermd door aanpak fraude

08 februari 2022 door een van onze redacteuren
Europese consument beter beschermd door aanpak fraude

Europese Consumentencentra ontvingen vorig jaar 120.000 vragen, waarvan de meeste over online winkelen. 40% van de consumenten in de EU is niet tevreden is over de manier waarop verkopers op hun klachten reageren. Die en eerdere consumentenreacties zijn een reden geweest om de EU-regels over onderlinge samenwerking tussen landen voor consumentenbescherming bij te werken. Online verkopers hebben immers nog minder met grenzen te maken dan fysiek gebonden winkels. 

Door de nieuwe regels hebben ook nationale autoriteiten nu meer mogelijkheden om illegale acties op te sporen en snel op te treden tegen malafide verkopers. Als de nationale consumentenautoriteiten op EU-niveau samenwerken, betaalt de burger minder en is beter beschermd.

Betere aanpak fraude en misinformatie

De nationale consumentenautoriteiten kunnen op EU-niveau nu beter samenwerken en hebben meer mogelijkheden  om illegale acties op te sporen op te treden tegen onbetrouwbare verkopers. Met hun  bevoegdheden kunnen consumentenautoriteiten bijvoorbeeld frauduleuze websites of social media-accounts aanpakken en hen indien nodig verplichten informatie te wijzigen, belemmeringen opleggen of websites laten verwijderen. 

Daarnaast kunnen de autoriteiten informatie opvragen bij domeinregistrators, internetaanbieders en banken om financiële stromen te traceren en de identiteit te achterhalen van personen die achter illegale praktijken zitten. 

Een voorbeeld van wat het de samenwerking voor consumentenbescherming heeft bereikt is dat de vijf grootste autoverhuurbedrijven (Avis, Europcar, Enterprise, Hertz en Sixt) hun aanbiedingen hebben verduidelijkt en de schade-afhandeling hebben verbeterd. Het lijken kleine stappen maar alle stappen samen tellen op in het voordeel van de rechtsstaat en de burger.

Meer info  EU-regels voor consumentenbescherming

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.