maandag 21 september 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Belastingvoordeel komt veelal zakelijk gebruik ten goede. Foto Vauxford CC

Rekenkamer: Overheid verander wegenbelasting

3 augustus 2020 (door de redactie)

CO2-uitstoot verminderen met belastingvoordeel kost de overheid relatief veel geld. Dat concludeerde de Algemene Rekenkamer de financiele waakhond van de Rijksoverheid in haar rapport: Autobelastingen als beleidsinstrument. De rekenkamer noemt twee soorten belastingvoordelen, die voor elektrische auto's - duur per ton bespaarde CO2 - vindt de rekenkamer  en die voor nietelektrische bestelauto's - eveneens duur want veel minder belastinginkomsten en bovendien erg vervuilend.

Bestelwagens zijn vervuilend, betalen weinig  wegenbelasting Foto Sven Storbeck CC

Bestelauto's 

'Bestelauto’s zijn meestal dieselauto’s en zij dragen substantieel bij aan de totale uitstoot van CO2, stikstofoxiden en fijnstof door het wegverkeer. Mede door de bijzondere fiscale regelingen ontbreken voor bestelauto’s prikkels gericht op luchtkwaliteits- en klimaatdoelen'. Tot zover de rekenkamer. Je zou kunnen zeggen dat de rekenkamer impliciet aanbeveelt om de belasting op gewone bestelauto's voorzichtig (want politiek gevoelig) omhoog te schuiven. Op die manier zou er meer fiscale impuls ziin voor bedrijven en bedrijfjes om over te stappen naar elektrische auto's. Maar ook daar zag de rekenkamer beren in het bos. 

Elektrische auo's zoals deze Renault krijgen belastingvoordeel. Foto Vauxford CC

Elektrische auto’s

De rekenkamer: 'De hoofdconclusie van onze analyse is dat elektrische auto’s aanzienlijke belastingdervingen veroorzaken, zowel per auto als per bespaarde ton CO2. Deze belastingdervingen zijn voor een deel te beschouwen als kosten van het nastreven van de tweede hoofddoelstelling van de autobelastingen: een wezenlijke ondersteuning van de luchtkwaliteits- en klimaatdoelen op autogebied via proportionele en goed gerichte fiscale prikkels. Ondanks versoberingen in 2019 en 2020, blijft de fiscale stimulering van elektrische auto’s een relatief duur instrument om CO2-uitstoot te verminderen. De belastingvoordelen voor elektrische auto’s komen vooral terecht in het zakelijk domein'.  Dat laatste is niet zo gek, want een groot deel van de dagelijkse kilometers wordt nu eenmaal om zakelijke redenen gemaakt. 'Relatief duur' geloven we graag; het gaat per definitie om vrij grote bedragen, maar het rendement is  nul % uitstoot van CO2 op de weg.

Conclusie

Dus de conclusie die de apolitieke rekenkamer niet opschrijft maar waar de aanbevelingen in haar rapport (pp 39) wel op neer komen  die voor de hand ligt is: haal bestelwagens uit het bijzondere belastingregime, maak de wegenbelasting voor veelkilometerrijders hoger en matig de belastingvoordelen voor elektrische auto's.  

 

 

Zie ook:

Deel dit bericht met je vrienden!