zondag 11 april 2021

webZine over stad, cultuur
en wereld

Airbus 380. Foto Roger Green cco

Banden Nederlandse en Europese lucht en ruimtevaartindustrie aangehaald

28 februari 2021 (een van onze medewerkers)

De Nederlandse lucht- en ruimtevaartindustrie en vliegtuigfabrikant Airbus  ondertekenen donderdag 25 februari, een Memorandum of Understanding (MoU). De ondertekening van het MoU is een belangrijke stap op weg naar de toekomst van duurzame luchtvaart.

Grootste fabrikant passagiersvliegtuigen 

Airbus is eigendom van het Frans, Duits, Spaanse European Aeronautic Defence and Space Company (EADS) is de op twee na grootste luchtvaartindustrie in de wereld en is om en nabij de grootste producent van passagiersvliegtuigen ter wereld.  

Het doel van de MoU tussen NAG en Airbus is het aangaan van een strategische langetermijnrelatie op het gebied van duurzaam luchtvaartonderzoek en -innovatie, voor zowel academische als industriële partijen. De wil van Airbus om verbinding te maken met de innovatieve en robuuste Nederlandse industrie en kenniscentra wordt toegejuicht om een ​​gezonde terugkeer van de lucht- en ruimtevaart mogelijk te maken na de pandemie. "We kijken ernaar uit om samen de door ons gestelde doelen te bereiken en een gezonde toekomst te realiseren voor zowel Airbus als de NAG-leden", zei Lex Besselink, voorzitter van de Netherlands Aerospace Group.

'Groene ' luchtvaart

De Nederlandse luchtvaartsector, zoals vertegenwoordigd door de partijen verenigd in de Dutch Sustainable Aviation Roundtable waaraan zowel de NAG als Airbus deelnemen, heeft zich gecommitteerd aan ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen om in 2070 een emissievrije luchtvaart te bereiken, waaronder:

  • het bereiken van CO2-emissieniveaus van 2005 in het jaar 2030 en 50% minder in 2050;
  • nulemissie vanaf de grond in 2030;
  • gebruik van minimaal 14% blended SAF (deels duurzaam geproduceerde brandstof) in 2030;
  • vervanging van alle fossiele kerosine door duurzame alternatieven tegen 2050;
  • en het streven om een ​​koploper te zijn in de elektrificatie van de luchtvaart.

Doorbraken zijn nodig om de luchtvaart rustiger en groener te maken. “Om CO2-reductie te realiseren, is het belangrijk om te focussen op duurzame vliegtuigbrandstoffen en technologische innovatie, waaronder nieuwe vliegtuigontwerpen en nieuwe soorten voortstuwing”, zegt Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat. “De eerste stappen zijn gezet, zoals 's werelds eerste passagiersvlucht met een blend van 500 liter synthetische kerosine. Laten we elkaar inspireren en samen een nieuw tijdperk voor de luchtvaart ingaan ”.

Belangrijk akkoord

De Nederlandse luchtvaartindustrie  werd vertegenwoordigd door de voorzitter van de National Association for the Aerospace Industry NAG, Lex Besselink, en Airbus SAS, werd vertegenwoordigd door mevrouw Grazia Vittadini, Airbus Chief Technology Officer. De ondertekening vond plaats in aanwezigheid van de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen en de Nederlandse staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Mona Keijzer.

Beide demissionaire bewindslieden benadrukten het belang van het akkoord en de rol van de Nederlandse industrie bij de realisatie van duurzame vliegtuigen. Aanwezig waren ook de Franse minister-afgevaardigde Jean-Baptiste Djebbari en de Duitse commissaris voor de digitale industrie en start-ups en de federale regeringscoördinator van het Duitse lucht- en ruimtevaartbeleid, Thomas Jarzombek.

De CEO van Schiphol, Dick Benschop, benadrukte de steun van de gehele Nederlandse luchtvaartsector; de infrastructuur, de operators en de industrie.

Zie ook:

Lees meer over:

Economie industrie technologie
Deel dit bericht met je vrienden!