zaterdag 11 juli 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Al die willen te kaper varen, moeten mannen met baarden zijn.

21 april 2009 (door de redactie)

Wat is dat toch weer een gezeur over wat mag en niet mag in de strijd tegen de Somalische zeeschuimers.

Onze natie is gegrondvest op de kaapvaart. Loop eens door het Amsterdams Historisch Museum. De zogenaamde kaapvergunningen sieren vele wanden. In Amsterdam is een tunnel naar hem genoemd, in Delfshaven staat al jaren een standbeeld van hem: onze grootste kaper Piet Hein.

Voor onze jongere lezers. Piet Hein was geen Johnny Depp, de piraat in de Hollywood producties over de zeerovers. De Nederlandse marine boekt af en toe een succesje in die verre wateren. Maar wanneer de piraten geen Nederlands schip hebben aangevallen gaan ze weer vrijuit. Een zilvervloot hebben ze nog niet binnengebracht.

Gelukkig zijn er nog wel Nederlanders die over de VOC- mentaliteit beschikken. Edward Heerema, telg uit het geslacht van de voormalige, ooit bij de SS dienende offshore koning Pieter Schelte , gaat zijn kostbare pijpenleggers en ander varend materieel beveiligen door gewapende voormalige Israëlische militairen mee te laten varen. Edward Heerema heeft overigens niets meer te maken met het huidige Heerema concern. Hij werkt onder de naam Allseas een bedrijf dat in Zwitserland is gevestigd. Zijn schepen varen onder Panamese vlag. Eind vorig jaar zijn nog Kamervragen gesteld over Nederlandse subsidie aan de bouw van een gigantisch schip, waarmee olie en gasplatforms uit zee kunnen worden verwijderd. De oorzaak van het relletje was dat Edward dit nog te bouwen schip de naam van zijn vader had gegeven. Zoals hij zelf heeft gezegd: “Vanwege zijn grote verdiensten voor de offshore.”

Maar voor de Nederlandse strijdkrachten en dan vooral voor de mariniers en de commando’s moet het toch een uitdaging zijn met harde hand de piraterij op zee te bestrijden. Vooruit het zeegat uit. Net als de oude VOC. Er is nog een manier.

In de Tweede Wereldoorlog voeren de geallieerde koopvaardijschepen in konvooi beschermd door marineschepen in de strijd tegen de Duitse onderzeeboten. Verzamel de schepen onder Nederlandse vlag ergens in de Rode Zee. De Koninklijke Marine met twee of drie schepen er om heen dan onder leiding van een Schout bij nacht in konvooi door de gevaarlijke wateren. Dan kan Edward Heerema zijn schepen ook weer onder Nederlandse vlag brengen.


Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven