zaterdag 4 december 2021

webMagazine over stad, cultuur
en wereld

AH-logo misbruikt voor oplichting

16 februari 2015 (Hans Roodenburg)

Oplichters blijven proberen om mensen via internetsites en spelletjes geld uit de zakken te troggelen. In september vorig jaar besteedden wij op deze site daar al aandacht aan vanwege een geval in Rotterdam. In het daarin genoemde spelletje Wordfeud wordt voortdurend reclame gemaakt voor een boodschappenpakket of waardebon van Albert Heijn en tegenwoordig ook van Aldi. Ook andere reclames zijn alleen maar bedoeld om mensen te verleiden iets aan te klikken en zich onbewust vast te laten leggen voor een contract.

 

Waarschuwing
Albert Heijn waarschuwt hier al regelmatig voor. Toch vonden we het tijd, omdat het maar door blijft gaan, een reactie te vragen aan het supermarktconcern. Woordvoerster Dagna Hoogkamer: ,,Er zijn helaas regelmatig winacties in omloop via Facebook, e-mail of SMS die niet afkomstig zijn van Albert Heijn. Veelal wordt hierin een waardebon aangeboden van Albert Heijn ter waarde van €100, €250 of €500. In deze zogenaamde 'phishing-acties' wordt onze naam en logo misbruikt om persoonlijke gegevens te verzamelen en het gaat hier om oplichterij.’’
Een bevestiging dus van de door ons geconstateerde pogingen tot fraude. Volgens Hoogkamer is het vaak lastig te achterhalen welke partijen achter dergelijke acties zitten. ,,Waar mogelijk ondernemen wij stappen om misbruik van onze naam en logo tegen te gaan. Om te voorkomen dat klanten hierin trappen, wijzen we klanten op onze website (http://www.ah.nl/actueel) en op onze facebookpagina op het feit dat het hier om oplichterij gaat.’’

Stilte
Vandaag & Morgen heeft uitgezocht wie in het geval van de reclame over AH bij Wordfeud eerstverantwoordelijk was. Toen kwamen we uit op het SMS-nummer 2771 dat een adres had in Amsterdam aan de Cruquiuskade 251 (1019 AM). Uiteraard heeft deze nooit gereageerd op het bieden van onze mogelijkheden voor wederhoor. Kennelijk gaat men ervan uit dat als men geschoren wordt, men stil moeten blijven zitten.
We hebben nu de organisator van het Wordfeud-spelletje in Nederland benaderd. Ook dat is een moeizame weg gebleken. De mail die wij stuurde naar info@wordfeudpro.nl kregen we terug omdat de mailbox (al heel lang?) vol was.

Fansite
Vervolgens hebben we de propagandist in Nederland, Imbull Amsterdam, benaderd. Mede oprichter en algemeen-directeur Jochem Vroom geeft heel snel antwoord: ,,Wordfeudpro.nl is niets anders dan een 'fansite' die eigenlijk al maandenlang stilstaat. Klein project van ons, wij hebben verder niets met de App te maken. Ik ben het overigens met u eens dat het misleidende reclames zijn met die nepkortingsbonnen. Wij hebben daar ook veel last van in onze corebusiness. Wij werken namelijk zelf op onze sites (toevallig) goed samen met die adverteerders zoals Albert Heijn en horen dit verhaal keer op keer.’’

 

 

 

Het wachten is op een reactie van het Noorse Bertheussen IT (op de foto HÃ¥kon Bertheussen) of een klacht tegen deze wereldwijde uitgever van het spelletje.Vervolgens hebben we contact gezocht met de door hem genoemde maatschappij Bertheussen IT uit Trondheim in Noorwegen die het spelletje uitgeeft. Die geeft geen enkele sjoege. Onze stelling is namelijk dat de organisator van het spelletje met de App daarvoor verantwoordelijk is als gelegenheidsgever. Ze strijkt wel de reclame-inkomsten op, maar trekt zich voor de rest niks aan van de betrouwbaarheid van haar adverteerders.
De volgende stap is benadering van de Reclame Code Commissie of hierover al eerder klachten zijn binnengekomen. Die bevordert namelijk of adverteerders verantwoorde reclame maken zodat de consument vertrouwen in reclame heeft én behoudt. Over de reclame op Wordfeud is nog geen klacht ingediend.

Kruidvat
Wel meldt woordvoerster Fiona Vening (Compliance van de Stichting Reclame Code) dat een soortgelijke klacht over een andere situatie (een boodschappenpakket van Kruidvat) is behandeld. De Reclame Code Commissie heeft in deze zaak niet Kruidvat aangesproken, maar de partijen die verantwoordelijk waren voor de inhoud en verspreiding van de betreffende e-mail. Die hebben beterschap beloofd.
Het wachten is dus nu op een reactie van het Noorse Bertheussen IT of een klacht tegen deze wereldwijde uitgever van het spelletje. Wordt vervolgd (of niet).
Bovendien kunnen deelnemers reclame voorkomen door voor een paar euro per jaar de App te kopen. Er zijn naar mijn schatting ongeveer 100.000 fanatieke Wordfeud-spelers in Nederland waarvan een deel géén reclame krijgt. Mensen die in deze reclame trappen zijn natuurlijk ook naïef.

 

 

 

 

 

Deel dit bericht met je vrienden!