woensdag 16 juni 2021

webZine over stad, cultuur
en wereld

w2j plant in Rotterdam. Foto PoR

Afvalverwerker gaat vliegtuigbrandstof maken

13 juni 2021 (een van onze medewerkers)

Het Rotterdamse Waste-to-Chemicals project verandert van naam. De opzet van Waste-to-Chemicals was het vergassen van gemengd afval om er de biobrandstof duurzame methanol van te maken. In de nieuwe plannen produceert het bedrijf vanaf eind 2025 geen methanol meer maar duurzame kerosine. Met het eindproduct, duurzame vliegtuigbrandstof, verandert nu dus ook de naam van het bedrijf in Waste-to-Jet. 

Vraag neemt toe 

Met de introductie van nieuwe beleidsmaatregelen en ambitieuze CO2-doelstellingen zal de vraag naar SAF naar verwachting aanzienlijk toenemen in Nederland en andere EU-lidstaten. Nieuwe productieroutes zijn daarom cruciaal om het aanbod van SAF te vergroten; er zijn meerdere technologieën in verschillende stadia van volwassenheid en het is van cruciaal belang dat we zo snel mogelijk vooruitgang boeken om aan de groeiende vraag te voldoen.

Met de verwachte gunstige steun onder de regelgeving voor hernieuwbare transportbrandstoffen, is de productie van SAF uit laagwaardig gemengd afval na recycling een optie geworden.

Tot 80% minder CO2

Naarmate het reizen toeneemt in de nasleep van de pandemie, zal de moeilijk van CO2 uitstoot  te ontdoene  luchtvaartsector weer zijn aandeel van ongeveer 3% van de totale wereldwijde broeikasgasemissies produceren. De productie van Sustainable Aviation Fuel (SAF) is van fundamenteel belang om de koolstofemissies van de luchtvaartindustrie tijdens de levenscyclus te verminderen. Dat kan met wel 80%  in vergelijking met conventionele brandstof, waardoor de wereld kan vliegen, terwijl ze veel minder uitstoot.

Techniek

De combinatie van de technologie van Enerkem met de Fischer-Tropsch-technologie van Shell is een spannende en veelbelovende weg. Het platform van Enerkem maakt ultraschoon syngas uit afval. De Fischer-Tropsch-technologie van Shell kan dit syngas opwaarderen tot duurzame vliegtuigbrandstof. Ook het Havenbedrijf Rotterdam blijft een partner, aangezien de realisatie van dit soort grootschalige circulaire voorzieningen een essentieel onderdeel is van de strategie van het Havenbedrijf. Air Liquide heeft tegenover de Waste-to-Jet-deelnemers laten weten bereid te zijn om als leverancier van industriële gassen aan het project deel te nemen.

360.000 ton

In het licht van het bovenstaande – en gezien de capaciteit van Enerkem, samen met Shell, om een ​​end-to-end technische oplossing te bieden voor het omzetten van moeilijk te recyclen afval in vliegtuigbrandstof door de afvalvergassingstechnologie van Enerkem en de Fischer-Tropsch-technologie van Shell te combineren – de partners in het project hebben besloten om het huidige project een nieuwe bestemming te geven om zich te concentreren op SAF-productie. Het project zou tot 360.000 ton recyclingafval per jaar verwerken en tot 80.000 ton hernieuwbare producten produceren, waarvan ongeveer 75% SAF zou kunnen zijn en de rest zou worden gebruikt voor wegbrandstoffen of voor de productie van circulaire chemicaliën.”

In 2026 van start

De ontwikkeling van het herziene project is in volle gang en de partners – Enerkem, Shell en het Havenbedrijf Rotterdam – willen eind 2021 een vergunningsaanvraag indienen voor het herziene project. Als de definitieve investeringsbeslissing is genomen, kan de bouw van het project ongeveer 3 jaar duren, met een start van de productie in 2025 of 2026.

Bij een goed product hoort een goede marketing dacht het bedrijf, vandaar nu vast de naamverandering.

Reacties op dit artikel graag naar contact@vandaagenmorgen.nl  met in het onderwerp: reactie - de naam van het artikel - en uw eigen naam. Geef aub aan of u wil dat u reactie gepubliceerd wordt of niet.    

Zie ook:

Lees meer over:

haven
Deel dit bericht met je vrienden!