World Press 2025: Een foto die inslaat als een bom

19 april 2025 door een van onze redacteuren
World Press 2025: Een foto die inslaat als een bom
Mahmoud Ajjour, negen jaar oud Samar Abu Elouf, Palestina, voor The New York Times

World Press Photo maakte 17 april  de foto van het jaar en finalistenbekend van de World Press Photo Contest 2025. De bovenstaande 'foto van het jaar' van de negen jaar oude Mahmoud Ajjour, gefotografeerd  door de Palestijnse fotograaf Samar Abu Elouf, is er een die binnenkomt als een bom. 

Ook de onderstaande foto's van beide andere finalisten vatten op hun manier een stuk van de actuele geschiedenis samen die nauwelijks toelichting behoeft.  De fotos  'Night Crossing' vanJohn Moore, Verenigde Staten, Getty Images ergens aan een Amerikaanse grens van een verholen oversteek richting het beloofde land en de foto Draughts in the Amazon
Musuk Nolte, Peru/Mexico, Panos Pictures, Bertha Foundation, vatten ieder op hun manier treffend een stuk van  gebeurtenissen die onze wereld afgelopen beheersten. 

Ze doen waar (pers-)fotografie goed in kan zijn,  ze kijken verder dan de oppervlakte van het nieuws. 

'Night Crossing' van John Moore, Verenigde Staten, Getty Images


Draughts in the Amazon (Droogtes in de Amazone)  van 
Musuk Nolte, Peru/Mexico, Panos Pictures, Bertha Foundation


Juryrapport over de drie finalisten: 
Foto van het jaar: 'Mahmoud Ajjour, negen jaar'  Samar Abu Elouf, Palestina, voor The New York Times

De fotograaf van een jonge jongen uit Gaza, Mahmoud, spreekt over de kosten van oorlog op de lange termijn, de stiltes die geweld in stand houden en de rol van journalistiek bij het blootleggen van deze realiteiten. Zonder de lichamelijke gevolgen van oorlog uit de weg te gaan, benadert de foto conflict en staatloosheid vanuit een menselijk oogpunt. Er wordt aandacht besteed aan de fysieke en psychologische trauma's die burgers hebben opgelopen en zullen blijven oplopen door moordpartijen en oorlogsvoering op industriële schaal. De jury was van mening dat dit portret, met zijn sterke compositie en aandacht voor licht, beschouwend is en vragen oproept over wat de jonge, gewonde jongen nog te wachten staat, over de ontmenselijking van de regio en over de meedogenloze vervolging van journalisten in Gaza en de voortdurende weigering van toegang aan internationale verslaggevers die de realiteit van deze oorlog aan het licht willen brengen.

Night Crossing John Moore, Verenigde Staten, Getty Images

Deze afbeelding legt op krachtige wijze verbanden tussen verre gebieden door middel van een complex verhaal over migratie. De afbeelding toont migranten uit China die door Zuid- en Midden-Amerika reizen op hun reis naar Noord-Amerika. De buitenaardse kwaliteit van het kader, gecombineerd met de tederheid tussen ouder en kind, nodigt uit tot diepe reflectie en vragen over de uitdagende reis in het licht van de onzekerheid die voor ons ligt. De fotograaf brengt in één foto zowel een immense kwetsbaarheid als veerkracht over.

Droogte in de Amazone Musuk Nolte, Peru/Mexico, Bertha Foundation
De jury was van mening dat dit verhaal de klimaatcrisis op een reflecterende en tot nadenken stemmende manier belicht. De verwarrende foto roept belangrijke vragen op en nodigt de kijker uit om dieper te zoeken naar inzicht. In plaats van zich enkel op de ellende te richten, wordt er op een doordachte manier aandacht besteed aan de historische droogtes in Brazilië en de impact daarvan op lokale en inheemse gemeenschappen. Het biedt ruimte om na te denken over de bredere gevolgen van de crisis.


De verhalen achter de krantenkoppen

Te midden van het snel veranderende politieke en medialandschap van 2024 nodigen de bekroonde beelden kijkers uit om verder te kijken dan de nieuwscyclus en zich te verdiepen in zowel prominente als over het hoofd geziene verhalen van over de hele wereld. Ze tonen strijd en verzet, maar ook menselijke warmte en moed.

​Het zijn visueel verbluffende werken die je dieper meenemen in de verhalen achter de krantenkoppen. Deze verrijkende collectie is geselecteerd door een onafhankelijke, internationale jury op basis van hun visuele kwaliteit, verhaalvertelling en inzet voor diverse representatie. De collectie benadrukt de kracht van fotojournalistiek en documentairefotografie en biedt ruimte voor reflectie in urgente tijden.

Jury ziet alleen foto's, geen namen   

Hetzelfde verder kijken doen de andere van de 42 winnaars die uit 59.320 inzendingen van 3.778 fotografen uit 141 landen. werden geselecteerd door een onafhankelijke jury in zes ronden waarbij de jury de naam van de fotografen niet weten. Naarmate ze door de ronden vorderen krijgen ze wel steeds iets meer contextuele informatie, zodat ze die ook in hun oordeel mee kunnen nemen. Uit de uiteindelijk 42 winnende inzendingen selecteerde de jury van de wedstrijd van 2025 de Foto van het Jaar en twee finalisten, Samar Abu Elouf,  Musuk Nolte en John Moore.


Over WPP: World Press Photo is opgericht in 1955 toen een groep Nederlandse fotografen een wedstrijd ("World Press Photo") organiseerde om hun werk aan een internationaal publiek te tonen. Sindsdien is de wedstrijd uitgegroeid tot een van 's werelds meest prestigieuze wedstrijden, die de beste fotojournalistiek en documentaire fotografie van over de hele wereld beloont. 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.