Boijmans verwerft doek impressioniste Berthe Morisot

10 maart 2023 door een van onze medewerkers
Boijmans verwerft doek impressioniste Berthe Morisot
Pivoines / Pioenrozen van Berthe Morisot - Bld. Museum Boijmans Van Beuningen

Meesterwerken van onder meer Sisley, Pissarro, Monet en Cézanne behoren tot  andere hoogtepunten van schilderijen uit de roemruchte periode rond het Franse impressionisme.in de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. Nu komt daar het belangrijk schilderij  Pioenrozen (circa 1885-1887) van Berthe Morisot bij. Het werk past vanwege de focus op het landschap en het schetsmatige karakter uitstekend bij de verzameling impressionistische landschappen. 

Museum Boijmans Van Beuningen is al in het bezit van een ets van Morisot: De tekenles uit circa 1889, in 1972 verworven met steun van Stichting Lucas van Leyden. 

Pioenrozen van Berthe Morisot in het restauratieatelier - Bld. Museum Boijmans Van Beuningen

Pioenrozen ademt het impressionisme

Pioenrozen geeft een mooie inkijk in de tuin van Morisot in Parijs, waarbij ze zich vooral concentreerde op een struik met pioenrozen. Vooral de tuinen van Monet in Giverney zijn bekend, maar veel impressionisten schilderden, net als Morisot buiten, in hun eigen tuin of in de parken van Parijs. Ze speelt in het schilderij met diepte, door bijvoorbeeld linksboven delen van het doek onbeschilderd te laten en het rechtsboven te vullen, waardoor je de tuin in lijkt te kijken. Hoewel het schilderij een ingetogen kleurenpalet heeft, weet Morisot door het gebruik van contrastrijke tonen van één kleur toch veel leven te brengen. Vooral in de rozenstruik vallen de donkergroene lijnen op tegenover de lichtergroene, die daardoor de suggestie van bladeren geven. Daarnaast voegde Morisot op veel plaatsen een wit-roze toets toe waardoor de pioenrozen een harmonie vormen met de rest van het geheel. Naar aanleiding van de vijfde impressionistische tentoonstelling in 1880, waar Morisot vrouwportretten met op de achtergrond bloemen toonde, schreef kunstcriticus Charles Ephrussi een treffende kritiek die goed toepasbaar is op Pioenrozen: "Berthe Morisot is very French in her distinction, elegance, gaiety and nonchalance. She loves painting that is joyous and lively; she grinds flower petals onto her palette, in order to spread them later on her canvas with airy, witty touches, thrown down a little haphazardly. These harmonise, blend, and finish by producing something vital, fine, and charming." In stijl en techniek ademt dit werk het impressionisme – de suggestie van spontaniteit, de vrije toets, de nadruk op licht en het onbeschilderd laten van doek – en is daardoor een welkome aanvulling op de collectie Frans impressionisme van Museum Boijmans Van Beuningen.

Pioenrozen van Berthe Morisot is te zien in Depot Boijmans Van Beuningen. Eerst in een van de restauratieateliers waar het werk op een schildersezel getoond wordt, daarna in galerie 1 in de presentatie van Hoogtepunten uit de collectie.

Steun

Pioenrozen (Pivoines) (circa 1885-1887) van Berthe Morisot kon worden verworven dankzij de steun van VriendenLoterij en gelden uit de nalatenschap van mevrouw N.C. Van Riemsdijk-Borsje, mede mogelijk gemaakt door een particuliere schenker ter nagedachtenis aan Ger Luijten (1956-2022). Ger Luijten was directeur van Fondation Custodia en oud-medewerker van het museum. Hij was betrokken bij het collectiecatalogus project naar Italiaanse tekeningen (1400-1600).


Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.