Varend ontgassen: de binnenvaart wil wel stoppen

20 februari 2023 door een van onze medewerkers
Varend ontgassen: de binnenvaart wil wel stoppen
Zones waar niet en soms wel ontgast mag worden Uit persbericht KBN

De minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers  meldde onlangs aan de Tweede Kamerdat hij varend ontgassen verdragsrechtelijk niet kan verbieden. Eerst moet er een goed internationaal verdrag komen vindt hij.  De binnenvaart branchevereniging Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) meldt in een reactie dat zij zich al vele jaren sterk maakt voor het uitbannen van het varend ontgassen. 

Doorn in het oog

Het is al gedurende een lange tijd een doorn in het oog van de sector. KBN werkt daarom mee aan diverse initiatieven om het varend ontgassen terug te brengen. KBN is actief in verschillende commissies en werkgroepen, die tot doel hebben dit probleem op te lossen, ook voordat het wettelijk kader dit vereist.

Het vervoer van vloeibare gevaarlijke stoffen over binnenwateren vindt plaats door goed opgeleid en vakkundig personeel. De technisch hoogwaardige vloot voldoet aan zeer strenge wet- en regelgeving. Deze duurzame en veilige wijze van transporteren verdient vaak de voorkeur boven het vervoer middels het spoor of de weg. De burger heeft weinig hinder door deze wijze van transport en er is bovendien voldoende ruimte op het water om het aandeel ook de komende jaren verder te laten groeien, stelt de sector.

Wat is varend ontgassen?

Na het lossen van vloeibare gevaarlijke stoffen blijven er vaak nog restanten in dampvorm achter in ladingtanks en leidingen. Scheepseigenaren hebben de afgelopen decennia geïnvesteerd in allerlei technieken om het achterblijven van deze restanten tot een minimum te beperken.
Wanneer de volgende lading niet verenigbaar is met deze dampen, dan dienen deze eerst verwijderd te worden anders zouden er ongewenste reacties kunnen plaatsvinden en/of wordt de volgende lading mogelijk vervuild. Tanks en leidingen worden gedurende een zekere periode geventileerd en/of gewassen, zodat deze dampen verdwijnen. Het ontgassen gebeurt naar de buitenlucht gedurende het varen in de toegestane gebieden. Er wordt daarom gesproken van varend ontgassen.

De West Europese binnentankvaart is al sinds de 90er jaren uitgerust met dampretoursystemen die het mogelijk maken in gesloten omstandigheden (geen gassen naar de buitenlucht) de dampen van gevaarlijke stoffen af te staan aan damp verwerkende installaties. Echter, is het onvermijdelijk dat er restdampen van stoffen achterblijven in de ladingtanks.  

Rob Leussink, directeur van Koninklijke Binnenvaart Nederland. “Daarnaast is de binnenvaart de vervoersmodaliteit met de hoogste brandstofefficiëntie en hierdoor de laagste uitstoot per ton/km. Wij willen onze positie graag behouden en hierin voorop blijven lopen. Het aan banden leggen van het varend ontgassen, draagt daaraan bij en past binnen onze groene doelstellingen van de sector.”
Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.