Waarom niet terug naar paard en wagen?

17 december 2022 door Han van der Horst
Waarom niet terug naar paard en wagen?
Is paard en wagen anno 2023 een gek idee? Foto C Vreedenburgh / Stadsarchief R'dam

De prijzen aan de pomp zijn nog steeds torenhoog al vallen ze mee vergeleken met wat we de afgelopen maanden hebben beleefd. De vraag is bovendien of het zo blijft. We gaan een periode tegemoet waarin alleen rijke mensen zich de luxe van een onbekommerd energiegebruik kunnen veroorloven. Voor ieder ander is het passen en meten.

Dan zijn er nog andere maatregelen waarmee je bijvoorbeeld als bezitter van een oud bedrijfswagentje  wordt geconfronteerd. Je mag er de grote stad niet mee in vanwege het fijne stof en andere ongerechtigheden die in de longen van de burgers terecht komen.

Wat doe je daar tegen als kleine ondernemer met hoge rekeningen? Is het niet mogelijk helemaal van gemotoriseerd vervoer af te komen? Een jaar of zestig geleden zag je nog overal bakfietsen voor vrachtvervoer. Ze waren groter en robuuster dan de lichte modellen van tegenwoordig die uitsluitend bedoeld zijn om er klein grut in te vervoeren. De bakker bezorgde zijn brood in zo´n bakfiets met een ombouw. De peterolieboer had er ook eentje waar de rechthoekige  kannen precies in pasten.

Groenteboer, schillenboer,  lorrenboer en  scharensliep met paard en wagen

Toch is dat niet de hoofdzaak in dit betoog. Ligt het niet voor de hand over te stappen op paard en wagen voor kleine ondernemers die dingen te bezorgen hebben of een voorraad gereedschap bij de hand moeten houden? In de tijd dat de bakfietsen algemeen waren, verschenen de groenteboer, de schillenboer, de lorrenboer en de scharensliep met paard en wagen. Dat ging blijkbaar prima. Deze bedrijvige heren – het waren altijd heren – hadden kennelijk een ruimte voor het stallen van hun kar en hun beest.

Bij Station Schiedam bevond zich Van Gend en Loos, een dochterbedrijf van de NS. Deze traditionele onderneming vervoerde kleine en grote pakketten. Aan het eind van de vorige eeuw is ze overgenomen door DHL.

Van Gend en Loos

De vrachtauto´s van Van Gend en Loos waren bij iedereen bekend maar in Schiedam hield men nog lang vast aan de paardentractie. Op de Hoogstraat, toen een druk winkelgebied, waar verkeer gewoon was toegestaan, op de Hoogstraat zag je ´s morgens vaak een indrukwekkende overdekte wagen met twee echte werkpaarden ervoor. Ze waren groot en sterk. Ze hadden enorme achterwerken. Ze stapten voort in een bedachtzaam tempo als de koetsier met zijn tong klakte. Je kon zien dat ze ondanks hun omvang lieve beesten waren. Mij komt nu een zinnetje voor de geest in een boek over de geschiedenis van de paardentram waarin de auteur om af te wisselen nu en dan de uitdrukking ¨1 pk havermotor¨ gebruikte.

Zou het echt zo´n krankzinnig idee zijn in deze even krankzinnige tijd het paard voor de wagen te spannen? Dat het monopolie van de luxepaarden voorbij is? Wat zouden die beesten trouwens uitstoten? En wat doe je met de paardenvijgen? Daar heb ik in Indonesië de oplossing voor gezien. De aapjeskoetsiers hebben een lap hangen die ze allemaal opvangt. Het is mest. Het is bruikbaar. Misschien krijgen de koetsiers er wel een centje voor van de boeren.

De uitstoot zal wel meevallen. En ik heb vaak gezien hoe onze schillenboer zijn paardje stond te aaien.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.